Medarbejderne er i bund og grund langt foran deres arbejdsgiver, når det gælder brugen af it-redskaber."
Sådan er filosofien i it-firmaet Atea, der har taget sin egen medicin og skabt en platform, som gør det muligt for firmaets medarbejdere at være medbestemmende i valget af de værktøjer, der skal bruges til at klare dagens dont.
"Det er en win-win-situation, hvor firmaet sparer nogle penge, og medarbejderne bliver glade, fordi de får det grej, de gerne vil have," fortæller Ronny Tovgaard, afdelingsdirektør i Atea.
En af grundene til det frie valg har været oplevelsen af, at jo mere kontrol, Atea forsøgte at indføre, jo mere anarki blev der blandt medarbejderne, der selv begyndte at tilpasse deres it-løsninger.
Ved at vende bøtten på hovedet og lade medarbejderne bestemme over it-grejet, har Atea i stedet fået frigjort tid og penge til at styre virksomhedsplatformen.
Penge med på arbejde
Atea sætter den traditionelle tankegang om, at det ikke skal koste penge at gå på arbejde ud af kraft.
"I en tid, hvor arbejde og fritid flyder stadig mere sammen, og virksomheden skal passe på pengene og gøre sig interessant som arbejdsplads, er man nødt til at finde en fair aftale mellem arbejdsgiver og arbejdstager," forklarer Søren Jensen, der er direktør i Atea.
Udgangspunktet er, at Atea stiller et beløb til rådighed for medarbejderen.
Et beløb, som svarer til prisen på eksempelvis en bærbar pc eller en telefon, der opfylder mindstekravene for at udføre arbejdet.
Hvis medarbejderen vil opgradere til en Apple-bærbar eller en iPhone, skal vedkommende så selv betale differencen mellem de to produkter.
Det gøres over lønnen, og det spredes ud over mange måneder.
"Man kan spørge, om det skal koste penge at gå på arbejde?" siger Søren Jensen.
"Svaret må være ja, hvis arbejdsgiveren skal imødekomme de individuelle ønsker, medarbejderne har."
Læs også:
Ansatte slæber eget it-grej med på arbejde i stor stil.
Undgå netværks-problemer med ansattes eget it-grej.
Sådan undgår du at dit private it-grej skader firmaet.
Sådan har Lego givet plads til ansattes eget it-grej.
Sådan håndterer Atea de mange forskellige maskiner
Bag kulisserne har Atea valgt en virtuel desktop som platform for medarbejdernes bærbare.
Det gør sikkerheden nem at styre samtidig med, at vedligeholdelse og opdatering af Windows-platformen bliver centraliseret.
"Vi har pakket alle de arbejdsrelaterede programmer ind i den virtuelle desktop, som alle medarbejdere kan tilgå via den bærbare," siger Ronny Tovgaard fra Atea.
Metoden virker dog endnu ikke til alle platforme, så på en iPad kan medarbejderne kun tilgå en række af virksomhedens applikationer via browseren.
Holder sikkerheden i skak
Det giver ikke den helt elegante brugerflade, når man presser Windows ind via denne vej, men er en nem måde at holde sikkerheden i skak på.
På mobilen har medarbejderne foreløbig adgang til lidt lettere applikationer som mail og kalender.
Mobilplatformen har dog givet et par grå hår i hovedet hos Atea trods den begrænsede adgang.
"På Android-telefonerne har vi oplevet et par eksempler på virus. Det har i praksis betydet, at telefonerne har ringet op og hentet data uden brugerens kontrol. Derved er telefonforbruget accelereret hos nogle af vores brugere," fortæller han.
Derfor har Atea i dag rullet en antivirus-klient ud på de smarte telefoner.
Krav om uddannelse
En anden erkendelse, som Atea har opnået, er behovet for uddannelse af brugerne.
"Man skal være opmærksom på, at man har med mennesker at gøre. Hvis man vil have forskellige typer hardware, er man som firma også forpligtet til at hjælpe dem med det tekniske," siger Ronny Tovgaard.
"Det nytter jo ikke noget, at folk ikke kan lave deres arbejde, fordi de ikke kan finde ud af at bruge grejet."
Han mener dog ikke, at det nødvendigvis er en meget dyr affære.
"Brug eksempelvis YouTube til video-manualer. Der er masser af smarte måder at oplyse medarbejderne på."
Læs også:
Ansatte slæber eget it-grej med på arbejde i stor stil.
Undgå netværks-problemer med ansattes eget it-grej.