Pocket Concert Audio Player
Intel går til angreb på det mobile forbrugermarked. Computerbranchen og konsumelektronikindustrien konvergerer på mange punkter. De digitale computerprodukter bliver udbredt til millioner af almindelige forbrugere. Men det giver samtidig hård konkurrence på prisen for de tidligere professionelle produkter. Når Intel bliver presset på pc-markedet, er det derfor ikke overraskende, at firmaet nu søger at sætte ind på konsummarkedet.
Pocket Concert Audio Player
Intel har sendt en bærbar afspiller til digital musik på markedet. Virksomheden viser den nye Pocket Concert Audio Player frem på web-adressen: http://www.intel.com/home/audio/. Det er en MP3-musikafspiller med 128 MB flash RAM og FM-radio. Musikken kan overføres fra en pc via USB-port (Universal Serial Bus). Intel leverer dertil en del ekstra tilbehør.
Ud over det velkendte MP3-format har Intel forsynet den med afspilning af WMA-filer. WMA er Microsofts lydformat: Windows Media Audio. Microsoft har lovet, at det giver musikkvalitet næsten på højde med CD samtidig med, at dataene fylder mindre end tilsvarende MP3-kodet musik. Desuden er afspilleren forberedt for SDMI-specifikationen. Secure Digital Music Initiative (SDMI) er en specifikation, der er lavet for at sikre musik mod misbrug. Afspilleren er bygget, så softwaren kan opdateres, når der senere kommer nye formater.
Prisen i USA er sat til 300 dollars, hvormed den er placeret i den dyre ende af bærbare MP3-afspillere. Til gengæld giver den større hukommelse med sine 128MB end de fleste konkurrenter. Den kapacitet giver op til fire timers musik eller 20 timers tale.
For at forsyne afspilleren med musik skal du have en pc med minimum 200MHz MMX-processor, som kører Windows 98, 98SE eller Me. Dermed får Intel også stimuleret pc-salget med sit nye produkt.
Den efterfølges af flere andre forbrugerprodukter fra processor-giganten. Der er blandt andet annonceret en WebTablet, som er en bærbar skærm til at surfe på Internet.
Kendt teknologi - nyt marked
Kendt teknologi til nyt marked
Det nye ved produktet er Intels direkte adressering af unge slutbrugere.
Intel har produktionsapparatet til flash hukommelse, signalprocessorer og USB-enheder. Firmaet har årelang erfaring og kompetence i produktion af disse chips. Dermed sidder Intel på produktion af alle nøgle komponenter, der er grundlæggende byggeklodser for de små mobile forbrugerdingenoter.
På den anden side er de asiatiske konkurrenter allerede på markedet. Således kan man i dagens Danmark købe bærbare MP3-afspillere fra Pine, Amistar, LG, Samsung, Sony, Pontis og andre. De sælger også hukommelseskort og andet tilbehør til spillerne.
Det kritiske skridt for Intel bliver at etablere en position hos almindelige forbrugere, som aldrig har interesseret sig for teknik. For den nye kundegruppe har slogans som "Intel Inside" og "Pentium III" ingen større værdi. Intel kan bruge sin teknologiske styrke til at levere produkter, der giver større kapacitet for færre penge under eget varemærke.
Med produkter som disse henvender Intel sig til en ny kundegruppe. Intel har tidligere lanceret produkter til hjemmet som for eksempel små netværk. Men de nye produkter som Pocket Concert Audio Player er rettet mod forbrugere, der har minimal teknologisk interesse. For at nå disse slutbrugere kræver det, at der opbygges et nyt distributionsnet. Hvor de nu skal konkurrere direkte med Sony, Panasonic, LG og mange andre asiatiske konsumelektronik koncerner.
Intel er ikke den eneste af pc-industriens firmaer, som sender produkter rettet mod masseforbrugerne. Microsoft har annonceret en videospilkonsol, som minder om produkterne fra Sony og andre asiatiske koncerner. Hvorvidt disse traditionelt teknologisk orienterede firmaer kan udnytte deres produktionsstyrke, kapital og etablerede varemærker på konsumelektronikmarkedet, dominereret af asiatere, vil fremtiden vise.
Mislykkes denne strategi kan firmaet i modsat fald blive henvist til at være underleverandør til asiatiske koncerner.