Computerworld News Service: Efter en måneds pause væltede Microsofts Internet Explorer i december tilbage på sin nedadgående tendens i forhold til brugsandele.
Browseren afsluttede året i et nyt lavpunkt, hvilket gør det sandsynligt, at dens brugsandel falder under 50 procent allerede til marts.
Internet Explorer mistede 0,8 procentpoint i sidste måned og endte med en andel på 51,9 procent, viser tal fra Net Applications.
Browseren mistede således over syv procentpoint af sit greb i markedet i løbet af 2011.
Ifølge Net Applications holdt Internet Explorer dog stand i november, der var den eneste måned i løbet af året, hvor browseren ikke mistede andele.
Googles Chome vandt mest ved Internet Explorers nedgang og voksede med 0,9 procentpoint til dens hidtil højeste andel på 19,1 procent.
Snart 20 procent af markedet
Chrome ser således nu ud til at nå 20 procent af markedet enten i denne måned eller til februar.
Som Microsoft har haft for vane det meste af 2011, har selskabet ikke kommenteret Internet Explorers fortsatte samlede nedtur, men henviser i stedet til version 9's gode præstation på Windows 7.
Selskabet har gentagne gange hævdet, at det kun er opgørelserne for præcist denne versionskombination af browser og styresystem, der rigtigt tæller.
Roger Capriotti, der er chef for markedsføringen af Internet Explorer, udtaler i et blogindlæg 30. december:
"Baseret på dataene hidtil fra december glæder det os at kunne sige, at IE9 ... snart overtager topplaceringen fra IE8 på Windows 7, hvor brugsandelen forventes i denne måned at ende på næsten 25,6 procent."
Hverken Microsoft eller Net Applications - der ikke offentliggør sin browserstatistisk fordelt på styresystemer - har offentliggjort de endelige opgørelser for december over Internet Explorer 9's brugsandel på Windows 7.
Chrome snupper, hvad Firefox og IE taber
Samlet set på alle styresystemer sad Internet Explorer 9 på 11,5 procent af browsermarkedet i december, hvilket er 1,2 procentpoint mere end i november.
Internet Explorer 8 var fortsat Microsofts langt mest populære browser med en andel på 27,3 procent af alle anvendte browsere, hvilket samtidigt udgør over det halve af den samlede brugsandel for alle versioner af Internet Explorer.
Også andre versioner af Microsofts browser mistede andele i december: Internet Explorer 7 faldt til 4,8 procent, mens Internet Explorer 6, som Microsoft har forsøgt at yde aktiv dødshjælp siden 2009, faldt til 7,3 procent.
Automatiske opdateringer
Microsofts beslutning for nylig om automatisk at opgradere ældre version af Internet Explorer vil sandsynligvis betyde, at anvendelsen af Internet Explorer 6 og 7 falder yderligere i løbet af 2012 til fordel for Internet Explorer 8 og 9, men det er for tidligt at sige, om dette initiativ vil dæmme op for det samlede fald i anvendelsen af Internet Explorer.
Chrome har høstet det meste af, hvad Internet Explorer og Mozillas Firefox mistede sidste år, og har således øget sin brugsandel med 8,8 procentpoint i løbet af 2011.
Firefox faldt med 0,3 procentpoint i december og med 1,9 procentpoint for hele året og afsluttede 2011 med en rekordlav andel på 21,8 procent.
Firefox vil ifølge Net Applications miste sin andenplads til Chrome i marts, hvis tendensen i firmaets data for de to browsere fortsætter. (Ifølge tallene fra det konkurrerende webanalysefirma StatCounter har Chrome dog allerede overhalet Firefox.)
Første væsentlige forøgelse i et år
Desuden forblev Apples Safari på fem procent i december, mens Opera Softwares Opera vandt 0,1 procentpoint, hvilket er browserens første væsentlige forøgelse i over et år, og afsluttede året med en andel på 1,7 procent.
Net Applications bygger sin statistik om browseranvendelse på data indhentet fra over 160 millioner unikke besøgende på over 40.000 websites, som firmaet monitorerer for klienter.
Man kan finde mere udførlig browserstatistik på firmaets website.
Oversat af Thomas Bøndergaard