Som erhvervsdrivende er det nødvendigt at have føling med, hvad ens kunder tænker og mener.
Derfor kan det indimellem være nødvendigt at iværksætte en brugerundersøgelse.
Det findes der en række forskellige online-tjenester, der kan hjælpe dig med.
SurveyMonkey.com og SurveyGizmo.com er blandt de mest populære tjenester. Men du behøver slet ikke kaste dig over en masse ukendte internettjenester. Du kan nemlig på no time oprette en spørgeskemaundersøgelse via Googles populære tekstbehandlingsprogram, Google Docs.
Det kræver blot, at du har et Google-login - og det har du allerede, hvis du en Gmail-adresse.
Sådan kommer du i gang
For at komme i gang skal du logge ind på docs.google.com med dit Google-login. Når du har gjort det, klikker du på "opret", og herefter vælger du "formular".
Herefter er du klar til at oprette dit spørgeskema. Start med at give dit spørgeskema en overskrift og en beskrivelse, der forklarer, hvad formålet med spørgeskemaundersøgelsen er.
1. Sådan tilføjer du spørgsmål
Nu kan du begynde at tilføje dine spørgsmål, og her kan du vælge mellem seks forskellige typer spørgsmål.
Heriblandt en række klassikere inden for genren. Eksempelvis multiple choice-spørgsmål, hvor svar-personen skal vælge mellem flere forskellige svar-muligheder, eller skala-spørgsmål, hvor du kan få folk til at foretage en vurdering på en skala fra eksempelvis et til fem.
Ved at klikke på "tilføj punkt" i venstre hjørne kan du tilføje flere spørgsmål, og du kan hele tiden rykke rundt på rækkefølgen af dine spørgsmål.
Sådan får dit spørgeskema et lækkert design
2. Vælg et tema
Før du sender dit spørgeskema ud, kan du lynhurtigt give det et ekstra professionelt touch ved at vælge mellem næsten 100 forskellige temaer.
I eksemplet herunder har vi valgt temaet "Blueprint".
3. Udsend skemaet og se svar
Du udsender spørgeskemaet ved at klikke på knappen "send denne formular i e-mail". Men du kan også selv kopiere linket til formularen og eksempelvis dele det på Facebook eller Twitter.
Når folk har svaret på dit spørgeskema, bliver deres svar automatisk registreret i et regneark på Google Docs, hvor du kan se, hvad folk har svaret, hvilket gør det lynhurtigt for dig at bearbejde de svar, du modtager.
Hvis du i regnearket klikker på "formular" i menulinjen og herefter "se oversigt over svar," kan du se en statistik med en grafisk fremstilling over, hvad der er blevet svaret.