Computerworld News Service: Google og Mozilla er klar med en ny søgeaftale, der vil bringe "betydelig omsætning" til skaberen af Firefox.
"Vi er glade for at kunne annoncere, at vi kommer frem til en vigtig omsætningsaftale med Google til glæde for begge parter," skriver Mozilla i en udtalelse.
"Den nye aftale udvider vores langsigtede søge-partnerskab med Google med i hvert fald tre år."
Skal være primær søgemaskine
Aftalen betyder, at Mozilla fortsat vil henvise til Google som primær søgemaskine i Firefox, som nu sidder på omkring 25 procent af browsermarkedet.
"Mozilla har været en værdifuld partner for Google gennem årene, og vi ser frem til at fortsætte det gode partnerskab i løbet af de kommende år," siger Alan Eustace, der er chef for Googles søgeforretning.
Mozilla vil ikke afsløre detaljerne i den nye kontrakt og henviser til fortrolighedskrav.
I 2010, som var det sidste år, hvor Mozilla offentliggjorde regnskaber, hentede Google-kontrakten 84 procent af Mozillas samlede omsætning på knap 719 millioner kroner, svarende til godt 600 millioner kroner.
Googles bidrag til Mozillas bundlinje i 2009 var på godt 520 millioner kroner, eller 86 procent af browser-producentens årlige indkomst.
Aftalen mellem Mozilla og Google udløb i sidste måned, men Mozilla ændrede ikke Firefox' standard-søgemaskine eller browserens startside, som stadig er Googles søgeside.
Spørgsmålet om Mozillas afhængighed af Google har rejst flere øjenbryn siden sidstnævnte lancerede sin egen browser, Chrome, i september 2008.
Ifølge analysefirmaet StatCounter sad Chrome på 25,7 procent af browsermarkedet i november 2011, og kom dermed ind på en andenplads foran Firefox' 25,2 procent.
I sidste uge anklagede et test-firma Google for at forsøge at holde Firefox nede ved hjælp af en tretrins-kampagne, der skulle nægte virksomheden omsætning, tilbageholde anti-malware-tjenester og - ved hjælp af en rapport sponsoreret af Google - påstå at Chrome er betydeligt mere sikker.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen