Hos Viborg Kommune har det kostet mange penge at gå fra et såkaldt debitor- og lønsystem leveret af KMD til at få det leveret af henholdsvis Fujitsu og Silkeborg Data.
Historien bag er, at kommunen blev nødt til at betale 800.000 kroner for at få sine egne data ud fra KMD.
Og så blev man mere eller mindre påtvunget en projektleder fra KMD til 225.000 kroner for at sikre, at kommunen ville få sine data til tiden.
Det fortæller Viborg Kommunes økonomi og løn-chef, Jørgen Bach, til Computerworld.
"Jeg synes simpelthen at det er ublu," siger han.
1.025.000 kroner
Han forklarer at de 800.000 kroner til KMD alene er betaling for at få fat i kommunens egne data, Hertil kommer, at kommunens nye leverandører efterfølgende skal integrere data i de nye systemer.
I samme omgang blev kommunen kraftigt anbefalet at købe en konsulent fra KMD, der skulle være projektleder i et antal timer, der har kostet kommunen 225.000 kroner.
Ellers kunne vi ikke regne med at få vores data til den aftalte tid, oplyser økonomichefen fra Viborg Kommune.
Viborg Kommune er i øvrigt nævnt i en nylig rapport fra Udbudsrådet, der belyser omkostningerne ved at gå i udbud.
Her berøres også kommunens udgifter ved skifte af ERP-systemer.
Læs reaktionen fra KMD senere her på Computerworld.dk.