Læs også:
Sådan foregik gigantisk Playstation-angreb
Computerworld News Service: Sony Playstation Vita er godt positioneret til at undgå samme problemer som hovedkonkurrenten på området for håndholdte spillemaskiner, Nintendo 3Ds, sagde lederen for Sonys spillekonsoller i denne uge.
Vita, som kommer i butikkerne i Japan på lørdag og til Nordamerika og Europa i begyndelsen af næste år, er målrettet hardcore gamere og har en række stærke titler tilknyttet, siger Andrew House, der er leder af Sony Computer Entertainment, som er virksomhedens spil-division.
Andrew House siger, at han ikke tror, at prisen på Vita, som koster omkring 70 procent mere end 3Ds i Japan, vil afskrække køberne, så længe spilleoplevelsen er god.
"Det handler om at give folk følelsen af, at de får noget for pengene," siger han til journalister i virksomhedens hovedkvarter i Tokyo.
Andrew House tilføjer, at forsalget i Japan har været "ekstremt godt" og blev udsolgt hurtigt, selv om han ikke vil fortælle detaljer om tallene.
Vita bliver lanceret i Nordamerika og Europa 22. februar.
Sony kunne godt bruge en stærk lancering nu, hvor virksomheden står over for et underskud på knap seks milliarder kroner i dette regnskabsår, der ender i april.
Konsollen indeholder en OLED (organic light-emitting diode)-touchscreen, touchpad, to analoge joysticks, en avanceret processor og grafikenhed, såvel som GPS og dual-kamera.
Sådan gik det for Nintendo
Nintendo, der er Sonys vigtigste rival på området for håndholdte konsoller, fejlede ved lanceringen af virksomhedens 3Ds-konsol tidligere i år.
Nintendo var tvunget til at skære op mod 40 procent af prisen på produktet over hele verden, og virksomheden har haft svært ved at komme op med spændende software-titler til systemet.
Sony misser julesæsonen på flere, store markeder, men virksomheden vil ikke ændre prisen på Vita inden lanceringen. Den mindste version vil komme til at koste 24.980 yen, knap 1,900 kroner, i Japan.
Begge virksomheder er desuden under pres fra den øgede popularitet for spil på smartphones og tablet-computere.
Andrew House, som tidligere var chef for Sonys marketing, blev forfremmet til administrerende direktør for Sony Computer Entertainment i september.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen.
Læs også: