Artikel top billede

Foto: René Blumensaadt

Software-kollaps i IC4-tog mødt med mur af tavshed

Kritikken af de mange it-fejl og mangler i de italienske skandale-tog breder sig som ringe i vandet. Ministeren er tavs.

Læs også:
DSB går i skjul: Intet svar på it-problemer i IC4

Elendig software gør IC4-togene komplet ubrugelige

Venstre farer i flæsket på minister over IC4-it

Uroen omkring it-problemerne i IC-4-togene breder sig som ringe i vandet.

Efter transportminister Henrik Dam Kristensen (S) offentliggjorde Atkins-rapporten, der er en ekspertvurdering af de problemer, der er forbundet med de italiensk producerede tog, har it-kritikken spredt sig fra eksperter til politikere.

Det var Erik Frøkjær, som er lektor på Datalogisk Institut i København (DIKU), der i første omgang påpegede de it-relaterede mangler i Atkins-rapporten.

"Problemerne med it-systemerne i de 84 IC4-tog er meget tydelige. De systemer har jo igen og igen vist sig utilstrækkelige og alvorligt fejlbehæftede," vurderede han overfor Computerworld.

Det fik Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, op fra stolen og ind foran tastaturet, hvor han udfærdigede et paragraf 20-spørgsmål til transportministeren om problemerne med tog-it.

Ny bekymring om tog-it

Nu har bekymringen bredt sig til den modsatte side af folketingssalen, nærmere bestemt til Enhedslistens Henning Hyllested.

Han har ligeledes formuleret endnu et spørgsmål til ministeren, der går på, om ministeren kan se en løsning på problemerne ved at inddrage den danske del af fly- og tog-virksomhed Bombardier.

Bombardier i Randers har blandt andet stået for udviklingen af de gamle IC3-tog til DSB.

Henning Hyllesteds spørgsmål til ministeren lyder således:

"Ministeren bedes gøre rede for mulighederne for atter at inddrage Bombardier i Randers med fejlretning, opgradering og udvikling af IC4-togets computersystemer."

Tavshed fra de ansvarlige

Ministeren har ikke svaret på hverken Venstres eller Enhedslistens spørgsmål.

Trods mange henvendelser til transportministeriet har det heller ikke været muligt for Computerworld at få en kommentar til de it-problemer, der ser ud til at hærge i den italienske tog-skandale.

DSB vil gerne kommentere sagen, men kan først finde tid i slutningen af januar 2012.

Læs også:
DSB går i skjul: Intet svar på it-problemer i IC4

Elendig software gør IC4-togene komplet ubrugelige

Venstre farer i flæsket på minister over IC4-it




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere