Læs også:
DSB går i skjul: Intet svar på it-problemer i IC4
Elendig software gør IC4-togene komplet ubrugelige
Venstre farer i flæsket på minister over IC4-it
Uroen omkring it-problemerne i IC-4-togene breder sig som ringe i vandet.
Efter transportminister Henrik Dam Kristensen (S) offentliggjorde Atkins-rapporten, der er en ekspertvurdering af de problemer, der er forbundet med de italiensk producerede tog, har it-kritikken spredt sig fra eksperter til politikere.
Det var Erik Frøkjær, som er lektor på Datalogisk Institut i København (DIKU), der i første omgang påpegede de it-relaterede mangler i Atkins-rapporten.
"Problemerne med it-systemerne i de 84 IC4-tog er meget tydelige. De systemer har jo igen og igen vist sig utilstrækkelige og alvorligt fejlbehæftede," vurderede han overfor Computerworld.
Det fik Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, op fra stolen og ind foran tastaturet, hvor han udfærdigede et paragraf 20-spørgsmål til transportministeren om problemerne med tog-it.
Ny bekymring om tog-it
Nu har bekymringen bredt sig til den modsatte side af folketingssalen, nærmere bestemt til Enhedslistens Henning Hyllested.
Han har ligeledes formuleret endnu et spørgsmål til ministeren, der går på, om ministeren kan se en løsning på problemerne ved at inddrage den danske del af fly- og tog-virksomhed Bombardier.
Bombardier i Randers har blandt andet stået for udviklingen af de gamle IC3-tog til DSB.
Henning Hyllesteds spørgsmål til ministeren lyder således:
"Ministeren bedes gøre rede for mulighederne for atter at inddrage Bombardier i Randers med fejlretning, opgradering og udvikling af IC4-togets computersystemer."
Tavshed fra de ansvarlige
Ministeren har ikke svaret på hverken Venstres eller Enhedslistens spørgsmål.
Trods mange henvendelser til transportministeriet har det heller ikke været muligt for Computerworld at få en kommentar til de it-problemer, der ser ud til at hærge i den italienske tog-skandale.
DSB vil gerne kommentere sagen, men kan først finde tid i slutningen af januar 2012.
Læs også:
DSB går i skjul: Intet svar på it-problemer i IC4