Artikel top billede

Sådan holder Microsoft og Google trit med privacy-krav

Microsoft og Google har begge store afdelinger, der alene arbejder med problemstillinger og lovgivning angående sikring af privatlivets fred.

Computerworld News Service: Microsoft og Google har begge ret omfattende privacy-afdelinger, der alene arbejder med ting, som er nødvendige for at selskaberne dels kan undgå at komme på kollisionskurs med USA's komplicerede privacy-love, dels arbejder med at forberede selskaberne på kommende ændringer i lovene rundt omkring i verden til sikring af privatlivets fred.

Microsoft har 40 fuldtidsmedarbejdere til udelukkende at håndtere problemstillinger med hensyn til privacy og yderligere 400, der kan trækkes på i den forbindelse, oplyser Michael Hintze, der er juridisk rådgiver hos Microsoft.

Google har et hold på omkring 60 softwareingeniører, der på fuld tid arbejder med privacy på tværs af alle Googles produkter, oplyser Keith Enright, der er senior privacy-rådgiver hos Google.

Disse softwareingeniører arbejder med at udvikle produkter, hvorefter det juridiske hold træder ind for at gå dem efter i sømmene, oplyser han.

Krævende at holde trit

Disse holds størrelser fortæller noget om, hvor krævende det i dag er at holde trit med problemstillingerne angående datasikkerheden, påpeger Kate Spelman, der er advokat hos Cobalt LLP.

"Folk troede engang, at man bare kunne tage sig af privacy sådan fra tid til anden. Nu har vi erkendt, at den tilgang ikke længere er mulig," siger hun.

Hyrer jurister

I stedet hyrer selskaberne nu jurister, der udelukkende er dedikeret til at håndtere problemstillinger i forhold til sikring af privatlivets fred.

De to selskabers privacy-eksperter bruger meget tid på at navigere i USA's lovgivning.

Mange beklager sig over, at der ikke findes nogen samlet data-privacy-lov i USA, da landet har mange forskellige privacy-regulativer men ikke noget overordnet direktiv, som det er tilfældet i EU, påpeger Hintze.

USA's regulativer har en tendens til at være målrettet vertikale brancher såsom sundhedspleje.

EU har et data-privacy-direktiv, der lægger til grund for lovgivningen i de enkelte medlemslande.

"Vi bruger meget tid på at svare på spørgsmål fra Europas kontrolmyndigheder og håndtere en masse klager over manglende overholdelse af reglerne," fortæller Michael Hintze fra Microsoft.

"Men når alt kommer til alt, så er der ikke noget stort fokus på håndhævelse."

Til sammenligning er der i USA mange såkaldte class-action-advokater, der "simpelthen savler" over privacy-sager, påpeger han.

Selvom de ikke har haft nogen stor succes, så har de alligevel indbragt mange sager for domstole rundt omkring, hvilket har givet en del negativ omtale af mange selskaber, fortæller han.

Her er de bedst beskyttede

Med et glimt i øjet vurderer Michael Hintze, at det faktisk er europæiske forbrugere, der handler med amerikanske virksomheder, der oplever den bedste beskyttelse af privatlivets fred.

Sådan er det, fordi jurister i USA har det med at tage loven meget bogstaveligt, mens "det ikke i så høj grad er tilfældet i Europa," siger han.

Michael Hintze og Microsoft følger nøje med i udviklingen angående den aktuelle større revidering af det europæiske direktiv om databeskyttelse.

Tidligere var der håb om, at denne revidering ville bringe USA's og EU's lovgivning på området tættere sammen, men et lækket tidligt udkast af det opdaterede direktiv tyder på, at det sandsynligvis vil give skrappere begrænsninger end den nuværende version.

Det reviderede direktiv vil dog sandsynligvis ikke være klar før om et par år, vurderer han.

Oversat af Thomas Bøndergaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren