Artikel top billede

Apple mister retten til iPad-navnet i Kina

I Kina tilhører retten til iPad-navnet ikke Apple, men en kinesisk skærm-producent, lyder det fra kinesisk domstol. Det kan få alvorlige konsekvenser for Apple.

Computerworld News Service: En kinesisk dommer har afvist Apples anmodning om at opnå kontrol over navnet iPad i Kina, mens et mindre og nærmest ukendt, kinesisk firma nu forhøjer indsatsen og forsøger at få indført et forbud mod salg af den ikoniske tablet under navnet iPad i hele landet.

Retten i Shenzhen meddelte tirsdag, at den har afvist Apples to sagsanlæg mod den lokale virksomhed Proview, som er en leverandør af skærme, der for øjeblikket er i økonomiske vanskeligheder.

I 2001 registrerede Proview varemærkerne "iPad" og "IPAD" i Kina, og selskabet anvendte senere navnet i lanceringen af en ikke-succesfuld tablet.

Kun i Taiwan

I retspapirerne kan man læse, at et af Proviews datterselskaber i 2009 solgte varemærket til den britiske virksomhed IP Applications. Året efter, i 2010, solgte denne virksomhed så varemærket videre til Apple.

Retten afviser anklagerne med den begrundelse, at selv om Apple ganske rigtigt underskrev en kontrakt om varemærket, så er det kun sket via Proviews datterselskab i Taiwan.

Proviews Shenzhen-baserede hovedkvarter har ikke været med i forhandlingerne, ligesom virksomheden ikke officielt har overført rettighederne til varemærket. Derfor mener retten ikke, at kontrakten er juridisk bindende.

Apple afviste onsdag at kommentere på sagen.

Kan stadig nå at appellere

Xiao Caiyuan, som er advokat for Proview, siger, at Apple stadig kan nå at appellere rettens beslutning.

Men i mellemtiden har Proview allerede anlagt sag imod Apple i Kina, og den sag vil også nå i retten, lyder det fra advokaten.

Xiao Caiyuan vil ikke afsløre flere detaljer om sagen. Men han fortæller, at Proview ønsker at forhindre Apple i at sælge iPad i Kina på grund af varemærkeovertrædelsen.

"Fordi Apple er sådan en stor virksomhed, så er der ingen, der ønsker at tro, at den opfører sig urimeligt. Men i dette tilfælde er selskabet virkeligt urimeligt," siger Xiao Caiyuan.

Apples iPad har været den hurtigst sælgende tablet i Kina, og enheden satte sig på hele 74 procent af markedet i årets andet kvartal, fortæller analysehuset Analysys International fra Beijing.

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer