Læs også:
Unge siger nej: Vi gider ikke arbejde uden Facebook
Computerworld News Service: Sociale samarbejdssystemer til erhverv med funktionalitet inspireret af for eksempel Facebook og Twitter og tilpasset arbejdspladsen vil opleve en stærk vækst i de kommende år.
Faktisk vil de sociale teknologier overgå efterspørgslen på mere traditionelle produkter til kommunikation og samarbejde, påpeger en ny rapport fra Forrester Research.
Erhvervslivet vil årligt øge udgifterne til social samarbejdssoftware med 61 procent indtil 2016, hvor markedet for disse produkter vil nå op på 35,4 milliarder kroner sammenlignet med 3,3 milliarder kroner sidste år.
Samtidig vil efterspørgslen på produkter til unified communications og samarbejde, der tilbyder instant messaging, stemmeopkald, onlinemøder og videokonferencer, begynde at falde i 2014.
Har lært af fortidens fejl
Det vil ske, fordi disse produkter til forskel fra social software til erhverv ikke hjælper medarbejderne til at forbinde til folk uden for deres egne arbejdsgrupper med ekspertise, de muligvis har brug for, påpeger Forresters rapport Social Enterprise Apps Redefine Collaboration, der netop er udkommet.
"Ved at skabe et socialt lag mellem informationsarbejderne og applikations- og kommunikations-infrastrukturen vil de sociale enterprise-apps overvinde den udfordring i forhold til udbredelse, som unified communications har lidt under," skriver Forrester-analytiker Henry Dewing i rapporten.
I årenes løb har virksomheder investeret i en række forskellige værktøjer til at øge medarbejdernes produktivitet såsom e-mail, instant messaging, VoIP, unified communications, videokonference og samarbejdsplatforme, men ingen af disse værktøjer har ifølge rapporten levet op til forventningerne.
"Det er Forresters vurdering, at en ny generation af sociale enterprise-apps nu endelig vil levere den produktivitet, som erhvervslivet ønsker, ved systematisk at gruppere og rangere folk, information og processer," skriver Dewing.
Her er leverandørerne
På nuværende tidspunkt findes der leverandører, der udelukkende fokuserer på at levere social software til erhverv såsom like Jive Software, NewsGator, SocialText, Yammer og Telligent.
Andre føjer disse funktioner til deres bredere produktvifte, ligesom Microsoft og IBM gør med deres samarbejdssystemer, og ligesom SAP og Salesforce.com gør med deres forretningsapplikationer, og som Cisco gør med sine kommunikations-produkter, bemærker Forrester.
Selvom der har været sociale samarbejdsprodukter tilgængelig til erhverv i omkring fem år, har kun 12 procent af verdens informationsarbejdere adgang til sociale samarbejdssystemer til erhverv, mens kun otte procent bruger dem mindst én gang om ugen, beskrives det i rapporten.
Oversat af Thomas Bøndergaard.
Læs også: