Mange virksomheder slås om retten til at bruge domænenavne på nettet - og der er efterhånden udviklet et system til at håndtere den slags domænetvister. Men situationen er lidt anderledes når det gælder Facebook. Hos det sociale netværk mener man at virksomheder ikke længere behøver en hjemmeside - de kan nøjes med en Facebook-side. Spørgsmålet er dog, hvad de skal gøre, hvis der opstår uenighed om retten til en bestemt adresse.
Det mærkede det tyske medicinalfirma Merck, der indgik en aftale med Facebook om at få de eksklusive rettigheder til siden facebook/merck i marts 2010. Merck har brugt Facebook som et "vigtigt marketing-instrument" og mener selv at Facebook-siden har "stor værdi".
Flere Merck-ansatte har fået administrator-rettigheder til siden - men da man tjekkede siden den 11. oktober i år, opdagede firmaet at den amerikanske konkurrent Merck & Co. var flyttet ind. Det tyske medicinalfirma havde tilsyneladende mistet sin side hos Facebook.
Det er ikke helt tilfældigt at de to selskaber har samme navn - de har begge rødder i et tysk firma der blev oprettet helt tilbage i 1600-tallet. Men det blev splittet efter Første Verdenskrig og i dag er de konkurrenter.
Tyske Merck har forsøgt at kontakte Facebook for at få opklaret, hvad der er sket, men Facebook har ikke reageret og det har ikke været muligt at få telefonisk kontakt. Derfor har Merck nu besluttet at gå rettens vej - en domstol i staten New York skal nu behandle sagen.
"Vi har taget juridiske skridt mod Facebook for at få informationer om, hvorfor et website som vi troede vi ejede ikke længere er vores. Vi ønsker bare at finde ud af, hvad der er sket," siger Merck-talsmand Gangolf Schrimpf til BBC.
Men i dokumenterne til retten hedder det også, at Merck muligvis vil forlange erstatning for aftalebrud. Merck har indtil videre ikke sagsøgt sin amerikanske konkurrent.
Facebook vil ikke kommentere sagen, men det kan gøre det sværere at overbevise firmaer om, at de skal flytte over på det sociale netværk. Facebook beskriver gerne sig selv som fremtidens platform for kommerciel aktivitet. Det er nemt for et firma at oprette en side på Facebook og mange af kunderne er sandsynligvis allerede Facebook-brugere.
"Sociale medier som Facebook peger mod en fremtid med større kundedialog og interaktion, hvor firmaerne kan tilbyde indhold som i højere grad er skræddersyet og engagerende, end de nuværende hjemmesider med statisk indhold og billeder af folk der giver hinanden hånden," siger Simon Myers fra konsulentfirmaet Figtree Network til BBC.