Selv om omsætningen kun oplevede en beskeden stigning med cirka 48 millioner kroner til 1,1 milliard kroner, har Stibo, som indtil sidste år hed Aarhuus Stiftsbogtrykkerie, mere end fordoblet overskuddet i sidste regnskabsår.
Årsresultatet blev på 46,5 millioner kroner mod 20,6 millioner kroner året før.
Stibo ændrede i maj 2002 struktur og har nu tre forretningsenheder.
Stibo Graphic driver grafisk virksomhed med såvel trykkeri som internet-publisering, mens Stibo Catalog udvikler systemer til industri-kataloger.
Den sidste enhed er CCI Europe, en af verdens største leverandører af redaktionelle avissystemer, som blandt kunderne har eksempelvis Politiken og Jyllands-Posten.
Men de største kunder er medier som The New York Times og USA Today, som er det amerikanske dagblad, der har størst oplag.
Stibo Koncernen | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2002 | 2001 |
Omsætning | 1118 | 1070 |
Resultat af primær drift (EBIT) | 72 | 41,5 |
Resultat før skat | 63,3 | 30,4 |
Resultat | 46,5 | 20,6 |
Egenkapital | 525,5 | 480,3 |
Antal ansatte | 1050 | 1114 |
Sammenlægninger og store ordrer
Han forklarer selv det overraskende gode resultat, som overstiger Stibos egne forventninger til året, med at man ved sammenlægning af en række mindre virksomheder under Stibo har opnået en mere hensigtsmæssig struktur.
- Før var der en række mindre virksomheder, hvis mål kunne stritte i mange retninger. Med denne opdeling får vi fælles fodslag, siger Vilhelm Hvid.
Samtidig var selskabet i den gunstige situation, at ordrebøgerne var fyldte ved forretningsårets start. Så godt ser det ikke længere ud, så Vilhelm Hvid tør ikke love et lige så imponerende resultat for indeværende år.
- Vi kan godt mærke på ordreindgangen, at der er krise. Vi har ikke fulde ordrebøger lige som sidste år, siger han.
Virksomheden er også stærkt følsom over for valutaudsving i dollar- og pundkursen. Holder de lave valutakurser regnskabsåret ud, kan det alene betyde et omsætningstab på 35 millioner kroner, forklarer Vilhelm Hvid.