Bredbånds- og tele-giganten Verizon har identificeret de 10 største teknologi-tendenser for globale virksomheder og offentlige organisationer.
Hos Verizon er vurderingen, at virksomhederne i et vist omfang vil komme til at total-omlægge arbejdspladsen med fokus på øget effektivitet og service.
Analysehuset Gartner leverede for nylig også et bud på 10 tendenser, der skal blive dominerende næste år.
Sammenligner man listenerne, så er det faktisk kun konceptet omkring cloud computing og håndtering af store datapakker, såkaldt big data, de er enige om. Flere af punkterne på listerne er dog et udtryk for den sammen tendens - eksempelvis consumerization.
Se her Verizons bud på næste års tendenser.
1: Højintelligente netværk
I takt med at antallet af enheder per bruger er stigende, bliver netværket mellem de forskellige smartphones, tablets og pc'er konstant udbygget.
Derfor vil vi komme til at se flere kommunikationsmodeller, der udnytter maskine-til-maskine-, maskine-til-person- og person-til-person-modeller.
Det giver muligheder for nye tilgange til energi- og pengebesparende løsninger, og det kommer til at stille højere krav til netværket, der skal binde det hele sammen.
2: Cloud computing
Verizon hopper med på cloud-bølgen og spår denne tendens til at få stor indflydelse på virksomhedernes struktur næste år.
Verizon tror på, at cloud computing vil medføre både besparelser og øget effektivitet, men virksomheden peger også på, at der kommer fokus på sikkerheden i skyen samt virksomhedernes individuelle policies på området.
3: Big data
Når store mængder data håndteres korrekt og effektivt med de rigtige værktøjer, åbner det muligheder for virksomhederne.
Ifølge Verizon vil det desuden have den effekt, at CIO'en (Chief Information Officer) vil bevæge sig over i en rolle som innovationschef (Chief Innovation Officer).
Det bliver CIO'ens opgave at indtænke business intelligence i virksomheden og bruge de store datapakker til at øge effektiviteten og sikre virksomheden nye forretningsmuligheder.
4: Den sociale virskomhed
Det sociale aspekt er allerede en del af erhvervslivet. Mange virksomheder viser sig på de sociale medier, eksempelvis Facebook, men tilstedeværelsen på de sociale sites skal have et formål.
Når virksomheden bliver social, kan den benytte sig af eksempelvis intelligent crowdsourcing, hvor brugerne/kunderne inddrages i virksomhedens produktudvikling.
Et større samspil med slutbrugeren sikrer en bedre innovation og en høj produktivitet, mener Verizon.
5: Video
Verizon forudser, at video bliver det nye "sort" i 2012. Video er populært hos brugerne, og med nutidens gadgets og høje standarder for netværk er video et meget lettilgængeligt medie med høj brugervenlighed.
Video bruges allerede i stor stil både internt i virksomhederne til eksempelvis møder og eksternt som kommunikationsform til kunderne.
Denne tendens er kommet for at blive, og konceptet vil kun blive mere udbredt næste år.
Se de sidste fem trends her
6: Mere kundeservice
Ifølge Verizon er personalisering et nøgleord, når vi snakker om B2C-kommunikation.
Der vil næste år være stort fokus på at møde kunderne på deres betingelser og imødekomme de krav, kunderne stiller til både produkt og service.
Brugervenlighed vil være i højsædet, og tendensen ses allerede nu. Flere steder har man mulighed for lynhurtigt og ubesværet at komme i kontakt med virksomheden ved hjælp af en "klik her for at chatte"-funktion.
7: Consumerization
Personalisering har også gjort sit indtog i it-afdelingerne på arbejdspladserne. Medarbejderne ønsker i stigende grad at bruge egne devices til at tilgå arbejdsdata, og det giver it-afdelingerne nogle udfordringer.
Det er især spørgsmålet om sikkerheden, der vægtes højt og oftest er årsagen til, at it-cheferne forholder sig tøvende til "bring your own device"-kulturen.
Men er der styr på sikkerheden, så venter der gevinster i form af medarbejdertilfredshed, effektivitet og økonomiske besparelser i it-afdelingen.
8: M2M2P - Maskine-til-Maskine-til-Person
Denne kommunikationsform vil få stor indflydelse på virksomhedernes administration af energiforbruget, hvis man skal tro Verizons forudsigelser.
Det kan eksempelvis bruges til monitorering og lageroptælling, men mulighederne er nærmest uendelige.
Dog vil det menneskelige aspekt være vigtigt at holde fast i, mener Verizon. Dels fordi det er uundværligt, dels fordi det vil inspirere til udviklingen af digital intelligens.
Et eksempel kan være i sundhedssektoren, hvor digitale enheder bruges til at overvåge en patients tilstand, men hvor det alligevel er en læge, der bruger maskinernes informationer til at foretage nødvendig behandling.
9: Sikkerhedsstandarder
Hvis sikkerhedsstandarderne overholdes, falder risikoen for databrud markant. Et eksempel er betalingskortindustriens sikkerhedsstandard, PCI-standarden.
Overholdelse af sådanne standarder vil i højere grad spille en rolle for god forretningsskik og dermed øge de forretningsmæssige muligheder for virksomheder på et både økonomisk og lovmæssigt presset marked.
Ved at kunne dokumentere overholdelse af standardbaserede sikkerhedsforanstaltninger vil virksomheden være en mere attraktiv forretningspartner for både private og offentlige kunder.
10: Grøn it
Grøn it vil gøre sit indtog i virksomhederne næste år, spår Verizon. Især reduktion af CO2-udslip vil være på dagsordenen, men også investeringer i energieffektive varme- og klimaanlæg vil blive en stor trend i 2012.
En anden mulighed for at indføre grøn it kan være, at søge efter on-demand-baserede modeller, hvor kapaciteten kan justeres efter belastning.