Den danske computerproducent Amitech lancerer nu en tynd klient og forventer, at den vil løfte salget til erhvervslivet med 30 til 40 procent det første år.
Processor, RAM og operativsystem indbygget i fladskærmen, og derfor optager Smartclient, som den tynde klient hedder, mindre plads på skrivebordet end både en traditionel pc og andre tynde klienter.
Amitechs nye tynde klient adskiller sig fra konkurrenterne ved at have pc-komponenterne indbygget i skærmen. |
- De tynde klienter har i årevis været nævnt som det produkt, der skulle afløse de investeringstunge og supporttunge pc'er på almindelige bruger-arbejdspladser i større virksomheder. Men fordi de tynde klienter hidtil har bestået af både kabinet og standardskærm ligesom en almindelig pc, har de ikke haft den ønskede virkning på budgettet, siger Lars H. Bjerg, administrerende direktør i Amitech.
Netop de mindre administrationsomkostninger skal være hovedargumentet for at købe en Smartclient, som med den pris på 5.500 kroner plus moms ikke er nævneværdigt billigere end en pc.
Siden sidste efterår har Lars H. Bjerg arbejdet for at at blive storleverandør af pc'er til erhvervslivet, men først skulle selskabet gøre op med folks opfattelse af, at Amitech alene henvender sig til private.
Amitech fordoblede sidste år salget til erhvervslivet, mens det samlede salg af pc'er til danske virksomheder gik ti procent tilbage.
Ved indgangen til 2003 havde Amitech en markedsandel på det samlede danske pc-marked på otte procent. Århus-selskabet har et mål om at øge salget med ti procent hvert af de kommende to til tre år.