Computerworld News Service: Google tilbyder nu en ny 'skrald-indsamler' til virksomhedens browser, Chrome, der kan give en 'dramatisk' forøgelse af ydelsen på web-applikationer.
Oprydderen skal skabe mere plads i hukommelsen ved at fjerne objekter, der ikke længere bliver brugt af et program.
Oprydderen kan findes på Googles release channels-hjemmeside til Chrome, og den vil blive standard i virksomhedens open source-baserede V8 JavaScript-engine.
"Med teknologier som WebGL [til 3D-grafik i JavaScript] ser vi begyndelsen på stærkt interaktive og grafisk intensive applikationer, som den nye version af Google Maps, nye spil og demoer. Men med de nye muligheder kommer også et behov for bedre interaktiv ydelse i JavaScript," skriver de to software-ingeniører fra Google, Vyacheslav Egorov og Erik Corry, i et blogindlæg.
Undgå pauser - så kører det
De skriver videre, at de mener, at det er vigtigt at undgå pauser for at opnå god, interaktiv ydelse.
"Tidligere gav oprydderen anledning til pauser afhængig af den brugte hukommelse, og derfor blev store, interaktive applikationer påvirket af pauser, der kunne give problemer. V8's nye oprydder reducerer pausetiden dramatisk og bevarer god peak performance og hukommelsesbrug."
Googles ingeniører råder udviklere til at prøve den nye oprydder, når de bygger stærkt interaktive web-applikationer eller spil.
Virksomheden vil gerne have feedback på den nye teknologi.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen