Internetudbyderen Tiscalis Summer Surf-kampagne giver gratis cd'er til alle, der køber internetabonnementet hos Tiscali. Tiscali lokker også med fede præmier, men kun for dem, der køber abonnementet.
Det er ulovligt, mener Forbrugerombudsmanden.
- Vi har sendt et brev til Tiscali , hvor vi gør selskabet opmærksom på, at selskabet efter vores opfattelse overtræder markedsføringsloven på to områder, købsbetinget konkurrece og ulovlig tilgift, og at det er strafbart, fortæller Peter Fogh Knudsen, jurist ved Forbrugerombudsmanden.
I brevet står desuden, at Forbrugerombudsmanden overvejer at melde Tiscali til politiet.
Tiscalis kampagne henvender sig til unge og lokker med en gratis cd til alle, der køber abonnementet.
Hvis man får gaver, når man køber en vare, kaldes det tilgift, og det er ulovligt i Danmark.
Desuden kan man vinde en scooter eller Apples mp3-afspiller, Ipod, hvis man tilmelder sig abonnementet. Det er ifølge Forbrugerombudsmanden en købsbetinget konkurrence, og det er også ulovligt.
Tiscalis administrerende direktør, Lis Lysholm, vil ikke kommentere anklagerne, da hun ikke har set brevet fra Forbrugerombudsmanden endnu.
Tiscali har frist til 15. august til komme med bemærkninger til anklagerne.
Tiscali i Danmark har tabt penge de seneste år og fyrede i efteråret halvdelen af sine medarbejdere, hvilket fik daværende direktør Peter Bredgaard til at forlade jobbet. Kundeservicen blev efterfølgende outsourcet til et call center, men det har ikke stoppet strømmen af klager over den italienskejede internetudbyder.
Siden januar har Lis Lysholm været administrerende direktør for Tiscali.