Det tager cirka 3,7 år for et nyt elektronisk produkt at slå igennem i Danmark, mod et gennemsnit på seks år i Europa.
De andre skandinaviske lande ligger lige i hælene, mens Sydeuropa er langsomst med Grækenland i bunden.
I Grækenland tager det over ni år for et nyt produkt at slå igennem, viser en undersøgelse publiceret i den seneste udgave af tidsskriftet Marketing Science.
Kulturforskelle mellem landene kan delvist forklare forskellen på, hvor hurtigt et land er til at tage et produkt til sig.
Derimod har økonomien i de forskellige lande ikke nogen større indflydelse på, hvor lang tid et produkt er om at slå igennem ifølge undersøgelsen.
Undersøgelsen, der er baseret på studiet af 137 produkter i 10 kategorier i 16 vesteuropæiske lande, viste også at underholdningsprodukter er fire gange hurtigere til at slå igennem end nye produkter til husholdningen.
Kan prøve i et enkelt land
Professor Gerard J. Tellis fra USC Marshall School of Business, der har lavet undersøgelsen i samarbejde med forskere fra Erasmus University i Rotterdam og Cambridge University, foreslår, at producenterne i stedet for at markedsføre et produkt samtidigt i mange lande kan målrette markedsføringen af et nyt produkt i et enkelt land.
For eksempel kan man lancere et nyt produkt i et af de innovative skandinaviske lande for at se om produktet kan slå igennem og dermed teste dets levedygtighed.
Hvis produktet slår igennem, kan det kan overbevise kritikere i virksomheden og generere profit, der kan hjælpe markedsføringen i andre lande.
Hvis produktet så ikke får succes, har firmaet trods alt sparet penge ved at koncentrere markedsføringen i få lande, siger professor Gerard J. Tellis til et andet tidsskrift, MIT Sloan Marketing Review.