Skats sikkerhedsprocedurer var i næsten to år ikke i orden.
"Opfølgningen (til et tidligere besøg, red) viste, at der var mangler i it-styringen og it-sikkerheden, fordi Skatteministeriet endnu ikke havde implementeret de sikkerhedsprocedurer i den daglige drift, som skulle have været etableret i 2009 og 2010," fremgår det af en ny rapport fra Rigsrevisionen.
Den manglende implementering af sikkerhedsprocedurerne
betød, at det var vanskeligt at dokumentere, om der var etableret et sikkerhedsniveau, som kunne understøtte de væsentligste brugersystemer, forklarer revisionen.
Dog er der siden sket forbedringer på området.
For eksempel har Skatteministeriet "defineret en klar opgave- og ansvarsfordeling mellem systemejere, procesejere og platformejere, så varetagelsen af opgaverne omkring sikkerhed i fagkontorerne var entydig".
Følger området
Derudover har Informationssikkerhedskontoret siden sidste revision gennemført mange af de opgaver, det var ansvarligt for, som eksempelvis at udarbejde metodebeskrivelser, vejledninger med videre som grundlag for de forretningsansvarlige i ministeriet.
"Der var dog fortsat svagheder i it-sikkerheden, fordi de procedurer, som skulle understøtte det daglige arbejde i forretningsområderne og it-driften i ministeriet - og dermed sikre det ønskede sikkerhedsniveau - fortsat ikke var implementeret," konkluderer Rigsrevisionen i rapporten.
Derfor har Rigsrevisionen nu anbefalet Skatteministeriet at have et "betydeligt fokus" på, at de manglende sikkerhedsprocedurer snarest bliver implementeret, og at der følges op på, at procedurerne "bliver efterlevet i den daglige drift".
Revisionen vil følge sagen.
Læs også:
Statens It under lup: Ballade om it-sikkerhed