Kundeafgangen hos Telia får nu konsekvenser for de ansatte.
I hele 2011 har Danmarks tredjestørste teleselskab tabt kunder, og det får nu selskabets topchef, Søren Abildgaard, til at gennemføre en større fyringsrunde.
170 risikerer at blive afskediget, hvilket svarer til en femtedel af de ansatte i Telias mobildivision. Dermed træder loven om massefyring (Lov om varsling m.v. i forbindelse med afskedigelser af større omfang, §1, stk. 1) i kraft, da der er tale om langt over 10 procent af medarbejderstaben.
Endnu ligger det dog ikke fast hvilke områder, der rammes hårdest.
"Der er som udgangspunkt ikke noget, der er helligt, og som vi ikke vil ramme," siger Søren Abildgaard.
Der skal nu forhandles internt i Telia om fyringerne, der træder i kraft tirsdag den 22. november.
"Så længe de her forhandlinger pågår, så ved jeg ret beset ikke, hvad der bliver ramt hårdt og mindre hårdt."
Årsagen til fyringerne er, at omkostningerne ikke har fulgt udviklingen i omsætningen.
"Vores omkostninger styrer vi selv, mens markedet sætter prisen. Vi bliver nødt til at sikre, at vores omkostninger er i tråd med vores omsætning, så vores indtjening er på niveau med det, som vores ejere ønsker, at den skal være, og som vi lover, at den skal være," fortæller Søren Abildgaard.
Han har siden januar været administrerende direktør i Telia, efter at den daværende topchef Jesper Brøckner blev afskediget som en konsekvens af kundeafgangen hos mobilselskabet.
Ny plan er klar
Søren Abildgaard har igennem længere tid arbejdet på en plan, som skal være teleselskabets rettesnor de kommende år. Fyringsrunden er en del af denne plan.
"Det er led i en større plan, som omfatter besparelser, men vækst i vores forretningsområder. Det er klart, at det er denne her del (fyringerne, red.), der tiltrækker sig opmærksomhed, og det er den del, jeg skal varsle," siger Søren Abildgaard.
I årets tredje kvartal mistede Telia 1.000 mobilkunder, og dermed er kundeafgangen taget noget af, men det var alligevel sjette kvartal i træk, at teleselskabet tabte mobilkunder. I alt har Telia 1,42 million mobilkunder i Danmark.
"Jeg har lagt en plan fra og med 2012 til 2016, hvor vi skal ud og have vækst i kundebasen og gjort op med nogle af de omkostninger, som vi har haft det sidste stykke tid. Det indbefatter desværre, at vi er nødt til aktivt at afskedige medarbejdere i den størrelsesorden, som vi har meldt ud her til morgen," forklarer Telias topdirektør.
Samtidig med kundeafgangen er omsætningen per kunde også faldet. Faktisk er omsætningen per kunde faldet ni kvartaler i træk. Et fald på 22 procent.
I har tabt kunder i et stykke tid, hvorfor sker det netop nu?
"Det er på grund af, at vi nu har lagt en plan frem til 2016, og vi står lige på tærsklen til 2012, og så er det vigtigt, at vi får eksekveret planen, så vi kan komme rent ind i 2012."
Netværksfusion uden betydning
Allerede tidligere på året tog Telia et drastisk skridt, da selskabet besluttede at fusionere sit mobilnet med Telenors. På den måde kan de to selskaber nedbringe deres udgifter i forbindelse med udrulning af mobilnet.
Spiller netværksfusionen med Telenor ind på omkostningsreduktionen?
"Nej, det gør det ikke. Det er en del af den overordnede plan, men der er ikke noget link mellem den varsling, jeg er kommet med i dag, og netværkssamarbejdet med Telenor," siger Søren Abildgaard.
Telenor gennemførte en mindre fyringsrunde ved udgangen af oktober.
Rettelse: Afskedigelserne gennemføres 22. november, ikke 21. november som tidligere skrevet.