Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen. (Foto: Povl D. Rasmussen)

Mobilsælgere: Android-mobiler giver ikke ekstra bøvl

Danske mobildistributører oplever ikke flere klager over Android-mobiler end andre, som en global undersøgelse ellers konkluderer.

Læs også: Android koster teleselskaberne milliarder af kroner

Teleselskaber har flere udgifter i forbindelse med bytning og returnering af Android-telefoner end de konkurrerende produkter.
 
Det var en af konklusionerne i en ny rapport fra analysefirmaet WDS, som Computerworld beskrev torsdag.
 
Men hverken Telia, TDC eller Elgiganten ser konklusionen som værende gældende for det danske marked.
 
"Vi kan ikke se, at der skulle være flere fejl på Android-telefoner end på andre," siger indkøbschef Morten Jensen fra TDC.
 
Efter Computerworlds henvendelse har TDC gennemgået reklamationerne på smartphones for at se, om producenterne af Android-mobiler skiller sig ud. Og det er altså ikke tilfældet.
 
Telia når frem til det samme.
 
"Vi genkender ikke billedet af, at der skulle være flere problemer med Android-telefoner end andre," fortæller kommunikationschef Mette Honoré fra Telia.
 
Elgiganten, der både sælger mobiler online og i butikker landet over, forbinder heller ikke Android-mobiler med flere problemer end ellers.
 
"Antallet af reklamationer på Android-mobiler er i nogenlunde samme størrelsesorden, som vi får på telefoner med et andet styresystem," siger servicechef Jakob Reland fra Elgiganten.

WDS skriver i sin rapport, at Android-telefoner er dem, der får flest klager over hardware fra kunder, også selvom der tages hensyn til, at Android er det mest udbredte styresystem.

Danmark er anderledes 
Morten Jensen har et bud på, hvorfor rapporten når frem til et andet resultat, end TDC og de andre danske mobildistributører oplever.
 
Han peger på, at undersøgelsen omfatter teleselskaber fra hele verden.
 
"De kan sagtens have andre brands, som vi ikke har i Danmark, i deres portefølje, og der kan kvaliteten måske være noget mere svingende," siger Morten Jensen.
 
WDS vurderer i rapporten, at returnering og ombytning af Android-mobiler koster teleselskaber verden over 11 milliarder kroner om året.
 
Producenterne betaler

I Danmark har mobildistributørerne dog garantiaftaler med producenterne, så her ender regningen ikke hos TDC, Telia eller Elgiganten.
 
"Vi har serviceaftaler med producenterne, som gør, at vi holdes fri for omkostninger i det tilfælde, at der er en regulær fejl på telefonen. Det dækkes inden for garantiperioden, hvis der er en defekt i telefonen," forklarer Morten Jensen.

Elgiganten sender telefonerne på værksted, hvorefter regningen gøres op.
 
"Værkstedet sender en regning til producenten for de fejl, som værkstedet udbedrer," siger Jakob Reland.

Læs også: Android koster teleselskaberne milliarder af kroner




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere