Læs: Hver tredje chef: Vi spilder tiden med ERP og BI
Kan det betale sig at analysere på sin virksomheds data?
Ja, det kan det, og en ny undersøgelse foretaget af IBM og det amerikanske teknologi-universitet MIT viser, at de mest avancerede brugere af business intelligence (BI) og business analytics (BA), også har de største konkurrencemæssige fordele.
Årsagen til, at ikke alle virksomheder hopper på analysevognen og opnår fordelene, er ikke teknologiens uformåenhed, men der imod de kulturelle og menneskelige barrierer i mange virksomheder, viser undersøgelsen.
Undersøgelsen er global og foretaget blandt flere end 4.500 top-, mellemledere og analytikere i flere end 120 lande og 30 industrier.
44 procent af virksomhederne siger, at det er kulturelle barrierer, der står i vejen for at sprede analyse-arbejdet ud over hele organisationen. De peger på, at der er brug for andre leder-kompetencer, og at der i deres organisation er en indbygget uvilje overfor nye ideer.
Kun 24 procent mener, at det er teknologiens skyld, at de ikke har taget BI og BA til sig.
Aspiranter, Erfarne og Transformerede
Undersøgelsen bygger på data fra 2010 til 2011 og deler virksomhederne op i tre kategorier:
Der er simple brugere af BI, som kaldes Aspiranter, de Erfarne og endelig de Transformerede.
Sammenlignet år for år lægger de avancerede analyse-brugere større og større afstand til BI-nybegynderne.
For eksempel oplevede 23 procent af de Transformerede og 66 procent af de Erfarne forbedret konkurrenceevne med analysesoftware fra 2010 til 2011.
Disse virksomheder har mere end dobbelt så stor sandsynlighed for at løbe fra deres konkurrenter i samme industrigren, og de såkaldte Aspiranters konkurrenceevne blev således samlet set fem procent ringere i løbet af året.
"Vores undersøgelse viser, at de aggressive brugere af BI og BA høster betragtelige fordele i både performance og overordnet konkurrenceevne. Virksomhederne bør fostre en analyse-centreret kultur, der drager fakta-baserede beslutninger ind i processer på alle niveauer i organisationen," siger Fred Balboni, IBM's øverste chef for Business Analytics and Optimization.
Han lever naturligvis også af at sælge IBM-analyseløsninger, men medforfatter til IBM/MIT-undersøgelsen, David Kiron fra MIT Sloan Management Review, er enig med IBM-chefen.
"Der er tre forhold, der gør en forskel, når vi taler analyse-værktøjer og konkurrenceevne, og det er den data-orienterede kultur, kompetencer inden for information management og analytisk ekspertise. Virksomheder, der satser på de tre ting, udviser en konkurrencemæssig fordel i deres marked," siger han.
Plads til forbedring
De allerfleste virksomheder bruger BI og BA til at styre deres finansielle og driftsmæssige aktiviteter, men der er stadig flere nøgleområder, hvor de er mindre tilbøjelige til at forlade sig på analyse-baseret indblik.
Mindre end 25 procent af Aspirant-virksomhederne og halvdelen af de Transformerede siger, at de træffer analyse-baserede beslutninger, når det for eksempel gælder forretningsstrategi og HR.
Selv ikke de Tranformerede virksomheder udnytter analyse-potentialet fuldt ud. Både de avancerede og mindre avancerede brugere kan altså gøre mere, konkluderer undersøgelsen.