Computerworld News Service: Mens Googles chefers hjerter - fra koncernchef Larry Page og nedefter - banker for Google+, så ser Facebooks topchef, Mark Zuckerberg, Googles nye sociale netværk som selskabets "egen lille version af Facebook".
Det sagde han i hvert fald til den erfarne journalist Charlie Rose i et interview på den amerikanske tv-kanal PBS.
Til Roses spørgsmål, om Facebook har planer om at gå ind i en direkte platform-krig med Google, Apple og Amazon i løbet af de næste 10 år, svarer Zuckerberg, at Facebook ser Apple og Amazon som partnere, men erkender, at Google er mere en konkurrent.
"Folk er så glade for at tale om krig. Der er mange måder, virksomheder kan samarbejde. Der er også masser at konkurrere om, men jeg tror ikke, at det her bliver en sådan situation, hvor én virksomhed løber med det hele," siger han.
"Google er på en måde mere konkurrenceorienteret og er så afgjort ved at bygge sin egen lille version af Facebook," tilføjer han.
"Når jeg ser på Amazon og Apple, så ser jeg to virksomheder, der er ekstremt godt afstemt med os. Vi har mange samtaler med folk fra begge virksomheder, hvor vi forsøger at finde ud af ny måder, vi kan samarbejde."
Facebooks chief operating officer, Sheryl Sandberg, som også deltog i interviewet, fremhæver, at virksomheden har en "strategi med stort fokus på partnerskaber," som drejer sig om at levere dens sociale teknologi til mange andre medie- og it-virksomheder.
"Vi fokuserer på at gøre én ting utrolig godt. Ser man på andre virksomheder, er der mange, der gør en masse forskellige ting, men selvom vi oplever vækst, gør vi stadig præcist én ting," påpeger hun.
Google lancerede Google+ sidst i juni med det formål at give selskabet en stærkere position i markedet for sociale netværk og for at have et værktøj, der samler Googles forskellige produkter ved hjælp af et socialt lag til deling af indhold og i en vis udstrækning en identitet til Googles brugere på tværs af produkterne.
Google+ har i dag omkring 40 millioner brugere, så der er lang vej endnu til at blive en alvorlig konkurrent til Facebook, som har over 800 millioner brugere og således dominerer det globale marked for sociale netværk.
Oversat af Thomas Bøndergaard