Computerworld News Service: Google er ved at være klar til at invitere virksomhederne indenfor på det sociale netværk Google+.
Google+ Sider begyndte mandag at blive udrullet med det formål at gøre det lettere for virksomheder at skabe en tilstedeværelse på det sociale netværk og forbinde til deres kunder lokalt eller verden over.
Googles senior vice president of engineering, Vic Gundotra, skriver i et blogindlæg, at brugerne nu kan føje virksomheder til deres netværk, anbefale dem med et +1 og kontakte virksomheders teammedlemmer personligt ved hjælp af funktionen Hangouts.
"For dig og mig betyder det, at vi nu kan hænge ud live med vores lokale cykelbiks eller diskutere vores garderobe med medarbejdere fra vores yndlingstøjmærke eller følge et band, der er på turne," fortæller Gundotra.
"Google+ Sider blæser liv i alting fra den virkelig verden. Og ved at tilføje dem til vores netværk kan vi skabe varige bånd til de sider (og mennesker), der betyder mest for os," tilføjer han.
Udviklerne af Google+ vil tilsyneladende udrulle siderne gradvist.
Selvom visse virksomheder - som for eksempel det engelske musikband ColdPlay - allerede har tilmeldt sig, er det endnu ikke tilgængeligt for alle. Når visse brugere klikker på linket til at oprette en erhvervsside, modtager de blot beskeden: "Google+ Sider er ikke klar til alle," og bliver bedt om at "vende snart tilbage."
Gundotra oplyser i sit blogindlæg, at alle "snart vil kunne deltage."
Blev bedt om at vente
Google lancerede sit sociale netværk i juni og bad en måned senere virksomheder og andre organisationer om at holde igen med at bruge websitet til erhvervsmæssige formål.
"Lige nu fokuserer vi på at optimere forbrugeroplevelsen," sagde Christian Oestlien, der er udvikler på Google+, i et videoindlæg offentliggjort i sommer.
"Men vi har et fantastisk hold udviklere til at arbejde på en lige så optimeret forretningsmæssig oplevelse til Google+. Den er vi meget begejstrede for og håber at udrulle den senere i år."
Samtidig efterspurgte Google virksomheder, der ville være interesseret i at fungere som testgruppe, så udviklerne kunne se, hvordan brugerne ønsker at interagere med virksomheder.
Kun få dage efter dette videoindlæg oplyste Google, at selskabet ville fremskynde udrulningen af erhvervsrelaterede funktioner til Google+. Google bemærkede, at "titusinder" af virksomheder havde tilmeldt sig for at blive del af testgruppen.
Gundotra fremhæver ikke noget om, hvordan selskabet har optimeret Google+ Sider til erhvervsbrug, og Google har endnu ikke svaret på en henvendelse om flere oplysninger.
På trods af de sparsomme detaljer vurderer Dan Olds, der er analytiker hos The Gabriel Consulting Group, at dette er et godt skridt for Google+.
"Det er på tide, at Google leverer varen, hvad angår løfterne om en mere forretningsorienteret social netværksmekanisme. Dette er et område, hvor selskabet kan få en fordel over Facebook og skabe sig et navn," siger han.
Oversat af Thomas Bøndergaard