Læs også:
En sværm af ultrabooks er klar til at knuse Macbooks Air
Fem fede ultrabooks: Så meget for du for pengene
Derfor kan ultrabook'en ende med at floppe
Pc-industriens nyeste kæledægge, de såkaldte ultrabooks, er kommet yderst fornuftigt fra start.
De slanke, yde-stærke maskiner, som Intel er initiativtager til med blandt andet en særlig ultrabook-fond, kommer til at sælge ganske godt i de kommende år.
Det mener i hvert fald analytikerne hos iSuppli, der udgiver rapporter om hardware-markederne.
iSuppli mener, at ultrabooks vil udgøre mere end 40 procent af alle bærbare computere, der sælges på verdensplan i 2015.
I hård konkurrence med tablet-pc'en
Produktkategorien, der først nu er ved at blive introduceret til forbrugerne, udgør ved udgangen af 2011 formentlig blot to procent af markedet, mener iSuppli.
Allerede næste år vil andelen dog være steget til 13 procent, i 2013 vil den være 28 procent, i 2014 38 procent - inden den når de 40 procent i 2015.
Det interessante er, at ultrabook'en rammer markedet, mens en anden populær produktkategori, tablet-pc'en, allerede rider på lidt af en bølge.
Ifølge iSuppli-rapporten er nøglen til at kunne komme med et modsvar til tablet-pc'ens fremmarch netop, at de bærbare computere skal blive mere sexede og appellerende til forbrugerne.
Det ved pc-producenterne, og det er en af de afgørende grunde til, at de fleste af dem allerede er godt i gang med ultrabook-investeringerne.
Sådan ser en ultrabook ud
Det er Intel, der har sparket gang i ultrabook-kategorien med halvanden milliard kroner i en særlig ultrabook-fond og de nærmere produkt-krav, pc-producenterne skal leve op til for at deres produkter må kaldes ultrabooks.
Kravene er blandt andet, at maskinerne maksimalt må være 21 millimeter tykke - og ofte vil de endda være markant tyndere.
Opstartstiden er ultra-kort - helt ned til omkring syv sekunder.
Det lader sig gøre ved hjælp af Intel Rapid Start Technology. Ultrabook'en er som en tablet-pc i stand til at vågne på et øjeblik.
Batteritiden er minimum fem timer, og nogle produkter vil kunne levere op til otte timer.
Mest interessant er det måske, at det er meningen, at prisen maksimalt skal være på 1.000 dollars for en ultrabook.
De første produkter, der er er blevet lanceret, overholder dog ikke helt dette mål - og amerikanske priser kan som bekendt sjældent konveres direkte til danske kroner. Herhjemme vil prisen være noget højere.
Intel har meldt klart ud, at det er målet, at 40 procent af de forbruger-bærbare, der sælges på verdensplan ved udgangen af 2012, skal være ultrabooks.
Læs også:
En sværm af ultrabooks er klar til at knuse Macbooks Air