De tyske problemer for Facebook fortsætter. Forleden kom det frem at man overvejer en særordning for de tyske brugere, så deres data ikke længere bliver sendt til USA. Nu har de tyske databeskyttelses-myndigheder igen rettet søgelyset mod Facebook. De mener at Facebook lyver om sin brug af cookies til at spore brugerne.
Hos hver Facebook-bruger bliver der gemt en række cookies - nogle af dem bliver lagret i op til to år, selvom brugeren har deaktiveret sin konto hos det sociale netværk. Det betyder blandt andet, at Facebook kan genkende brugeren hvis denne besøger en side med Like-knappen - selvom man ikke er logget på tjenesten.
I Hamborg har det lokale datatilsyn kigget nærmere på disse cookies. Man har blandt andet oprettet testbrugere og undersøgt, om indholdet på Facebook ændrer sig, hvis man sletter de pågældende cookies på computeren.
Konklusionen er, at Facebook lyver om sin brug af cookies. Johannes Caspar, der er chef for datatilsynet i Hamborg, mener at Facebook opretter trackingprofiler af brugerne - og det er i strid med den tyske lovgivning.
"Facebooks påstand om, at det af sikkerhedshensyn er nødvendigt at kunne genkende samtlige brugere også efter de er logget ud, holder ikke. Det er tvivlsomt, om cookies virkelig kun bruges til at samle sådanne oplysninger, der er nødvendige for at bruge tjenesten," siger Johannes Caspar.
Han har tidligere erklæret krig mod Google Analytics, og de tyske myndigheder har tvunget Google til at indføre en særordning for sin Street View-tjeneste. Nu er det altså Facebook, der står for skud.
Hele den tyske rapport om Facebook-cookies kan downloades her. Den konkluderer altså at disse cookies gemmer langt flere informationer om brugerne end det, som Facebook egentlig har brug for.
Hos Facebook har man allerede signaleret, at man vil samarbejde med de tyske myndigheder for at finde en teknisk løsning.