Forleden lavede teleselskabet 3s britiske afdeling et regnestykke over, hvor meget tale fylder i forhold til data på selskabets netværk. Resultatet: Kun sølle tre procent af trafikken på netværket udgøres af gammeldalsdags telefonsamtaler med et menneske i hver ende. Resten, altså 97 procent, var basalt set "samtaler" mellem computere - med andre ord: datatrafik.
"Det bliver endnu mere utroligt, når man ser på, at der siden juni sidste år har været en enorm stigning på 427 procent i mængden af data, som folk forbruger med deres smartphones på 3's net. De downloader apps, streamer film, finder vej gennem byen med Google apps og tjekker op på Facebook. Det løber alt sammen op - og det bliver gjort mere end nogensinde," hedder det på den officielle blog på 3's britiske hjemmeside.
Tallet er sandsynligvis i samme størrelsesorden på 3s net herhjemme.
"Men det betyder ikke, at telefonsamtalen er ved at forsvinde fra civilisationen, som vi kender den," siger 3's danske informationschef Stine Green Paulsen.
Hun forklarer, at voice-trafik komprimeres meget. Derfor fylder det så lidt, som det gør i forhold til data. En mere reel sammenligning, hvor man ikke kun kigger på de rå datastrømme men på den procentvise anvendelse af telefonerne hos de faktiske brugere af kød og blod, ville givet vis vise en langt større andel til den gode gammeldags telefonsamtale, mener informationschefen.
På ComONs opfordring har 3 lavet en opgørelse over, hvad det er for datatyper, brugerne henter ned fra det danske net.
Opgørelsen viser, at streaming-tjenester sluger halvdelen af al trafik på 3's net, browser-trafik står for 30 procent af trafikken, mens ti procent af al trafik på 3's mobile bredbånd optages af fildelere. De resterende ti procent af trafikken henregner 3 i kategorien "andet".