Salget af tablet-pc'er er mere end fordoblet fra årets første til andet kvartal.
Der blev solgt 6,4 millioner tablets de første 3 måneder af 2011 og 13,6 millioner i de tre næste.
Til sammenligning blev der solgt 8,4 millioner netbooks i det første kvartal og 7,3 millioner i det andet.
Det vil sige at der i andet kvartal er blevet solgt næsten dobbelt så mange tablet-pc'er som netbooks, Det viser tal fra markedsanalysefirmaet ABI.
"Det er ikke en tendens, som jeg forventer, vil vende," siger ABI's Jeff Orr.
Han anfører, at tablet-pc'er og netbooks er to forskellige segmenter, og at den ene ikke er en direkte erstatning for den anden, men at det er den mest interessante af de to gadgets, der vil lægge sig i spidsen.
"Forbrugerne vælger tablets frem for netbooks af flere forskellige grunde. Tablet-pc'er opfattes som værende nemme at bruge i forhold til bærbare med tastatur og mus/trackpad. Dem der har undgået pc'er, fordi at de er besværlige - altså midaldrende og ældre - ser tablet-pc'er som en nemmere genvej til internettet," forklarer Jeff Orr.
Prisen er helt klart ikke en del af forklaringen, erkender han. Den gennemsnitlige tabletpc koster 600 dollars - cirka 3000 kroner - og netbooks kan fås for omtrent det halve.