Computerworld News Service: Softwaregiganten Oracle opkøber RightNow Technologies for 230 kroner per aktie, hvilket samlet set løber op på omkring otte milliarder kroner, for at udvide sin internetbaserede produktportefølje og udfordre konkurrencen Salesforce.com inden for CRM (customer relationship management).
Oracle siger i en pressemeddelelse, at RightNows cloud-tilgang til kundeservice hjælper organisationer til at fungere på tværs af callcentre, web og sociale netværk.
Bestyrelsen for RightNow har enstemmigt godkendt handel, som forventes at blive afsluttet senere i år eller i starten af det nye år afhængig af godkendelsen fra RightNows aktionærer samt regulatoriske godkendelser, oplyser Oracle.
Oracle fremhæver, at selskabet "gennemfører aggressive tiltag for at tilbyde kunderne en komplet vifte af cloud-løsninger heriblandt salgsautomatisering, human resources, talentstyring, sociale netværk, databaser og Java som del af Oracle Public Cloud".
RightNows topchef, Greg Gianforte, udtaler i forbindelse med offentliggørelsen af købet, at: "RightNows produkter giver førende kompetencer inden for kundeoplevelse, der hjælper til at gøre virksomheder i stand til at interagere med og levere en konsekvent oplevelse til kunder på tværs af kanalerne."
Han påpeger desuden, at hans virksomhed vil "opretholde og udvide sin tilstedeværelse i Bozeman i Montana for bedre at servicere kunderne."
Direkte angreb
Oracle er baseret i Redwood Shores i Californien og firmaet har i forvejen løsninger i stil med de cloud-baserede CRM-programmer, som RightNow sælger. Men i stedet for blot at holde styr på salgscyklusserne med sin software til customer relationship management har RightNow været i gang med at repositionere sig som leverandør af "customer experience management" på en række platforme.
I det lys ligner Oracle opkøb et direkte angreb på konkurrenten Salesforce.com, som i 2008 udvidede på kundeservice-fronten med opkøbet af Instranet. Salesforce.com er også gået i gang med en bred strategi med fokus på at gøre store virksomheder bedre i stand til at udnytte det sociale web.
I en præsentation offentliggjort mandag beskriver Oracle, hvordan RightNows produkter vil fungere som en del af et spektrum, der desuden består af selskabets marketingssoftware Siebel, e-handelsplatformen ATG Commerce, supply chain-applikationer og teknologien Endeca til søgning i ustrukturerede data. Sidstnævnte er dog stadig et igangværende opkøb, der først blev offentliggjort i sidste uge.
Tilsammen vil denne kombination af teknologier ifølge Oracle hjælpe virksomheder til at vinde nye kunder og fastholde dem i længere tid samtidig med at sænke driftsomkostningerne.
Oversat af Thomas Bøndergaard