Små forhandlere er en ombejlet størrelse for tiden.
Mens HP for nylig lancerede sit såkaldte gazelleprogram, dog uden at komme flyvende fra start, følger Lenovo trop og har lanceret et rabatprogram målrettet de små forhandlere.
»Programmet er en fortsættelse af det lange seje træk hos Lenovo om at fokusere på pc-markedet hele vejen rundt. Vi vil gerne ud og have fat i de små forhandlere, fordi vi tror, at de sælger til nogle kunder, som vi ikke har fat i. Vores baggrund i IBM gør, at vi traditionelt har været stærke på de store kunder, og det vil vi også være på de mindre kunder,« fortæller Lenovos danske direktør Peter Juul Jørgensen.
Han fortæller, at målet er at få et trecifret antal nye forhandlere tilmeldt inden årets udgang. Et mål, som næsten allerede er nået, da tilmeldingerne er væltet ind siden lanceringen den 1. oktober, hævder Peter Juul Jørgensen.
»Vi er langt foran vores plan, det er lige før, vi allerede har nået målsætningen,« fortæller direktøren og tilføjer, at efterspørgslen kommer lidt bag på ham.
Programmet, der vedrører de såkaldte Topseller-produkter, tilbyder forhandlerne en ekstra rabat ved køb af minimum ti produkter i kvartalet.
Sælger forhandleren mellem 10-24 enheder gives der fem euro i rabat pr. enhed, mens der gives ti euro i rabat pr. enhed, hvis forhandleren sælger mellem 25-49 enheder. For over 50 solgte enheder lyder rabatten på 15 euro pr. enhed. Rabatten overføres til forhandlerne i slutningen af kvartalet.
»Formålet har været at gøre programmet enkelt og simpelt. Det er et helt åbent program, hvor forhandlerne ikke skal binde sig til noget, han skal sådan set bare signe up,« siger Peter Juul Jørgensen og tilføjer, at programmets enkle udformning er præget af tidligere erfaringer med mere komplekse systemer, som ikke har haft den store succes.
Programmet er åbent for alle forhandlere, der ikke er Premium Resellers.