Læs også:
Yahoo sætter topchef Carol Bartz på porten
Computerworld News Service: Ross Levinsohn, der er Yahoos executive vice president for Amerika, nedtoner rygterne om, at fyringen af topchef Carol Bartz er et tegn på drastiske omvæltninger i selskabet.
Hans udtalelser falder endda samtidig med, at det forlyder, at Yahoos teknologidirektør, Raymie Stata, netop er blevet udskiftet.
"Ærlig talt, så er alt, som det skal være," svarer Levinsohn til spørgsmål om, hvordan det går hos Yahoo i kølvandet på Bartz' fyring. Forklaringen kom ved en optræden under Web 2.0 Summit, hvor han blev interviewet på scenen.
"Hvis man har haft stillinger som denne i årenes løb, så vænner man sig nogenlunde til det," forklarer han med henvisning til omstruktureringerne i topledelsen.
Levinsohn afviser dog at kommentere på rygterne om en mulig fusion mellem Yahoo og AOL og havde heller ingenting at sige angående forløbet med at finde en ny topchef.
Levinsohn, der er tidligere direktør for Fox Interactive Media under News Corp., viger også udenom spørgsmålet, om han selv er interesseret i jobbet som topchef for Yahoo.
Han svarer blot, at han fokuserer på at udføre det job, han for et år siden blev ansat til.
Flere udskiftninger i Yahoo
Omtrent samtidig med dette interview bekræfter en talsmand for Yahoo, at Stata er blevet udskiftet med Ash Munshi som teknologidirektør, og at han i stedet vil påtage sig en nyligt oprettet rolle hos Yahoo som "entrepreneur in residence" - det vil sige en slags intern iværksætter. Denne nyhed blev først rapporteret af websitet All Things D.
Som executive vice president for Amerika har Levinsohn ansvaret for Yahoos forretning i Nord-, Mellem- og Sydamerika, heriblandt annoncesalg, partnerskaber og medierelationer. "Jeg har et utroligt spændende job lige nu," fremhæver han.
Som Yahoos chefer har for vane, fortæller han en hel del om selskabets enorme rækkevidde via websites og annonceringsplatforme med særlig vægt på Yahoos fokus på professionelt produceret videoindhold.
Yahoo er dog stadig i finansielle vanskeligheder og har endda for nyligt fået problemer med sin annonceforretning i USA, hvilket ellers traditionelt har været et stærkt marked for selskabet, og med dets omfattende partnerskab med Microsoft om søgemaskine og søgeannoncer.
Det er også en udbredt opfattelse, at Yahoo ikke længere befinder sig på den teknologiske forkant, og nu ikke kan andet end at reagere på de hotte produkter, som andre virksomheder såsom Facebook og Twitter producerer.
Bestyrelsen fyrede Bartz i september. Hun tog jobbet som topchef i januar 2009 men viste sig ude af stand til at vende udviklingen for Yahoo.
Oversat af Thomas Bøndergaard
Læs også: