Det er en ganske tilfreds og smilende Kirill Tatarinov, der svinger ind i ad døren til mødelokalet i Microsofts store udviklingscenter i Vedbæk nord for København.
Den lille russer med den brede, drævende amerikanske accent er på europæisk rundtur for at besøge kunder, ansatte, udviklere og selvfølgelig de partnere, som er så uhyre vigtige for Microsofts salg og udvikling af forretnings-systemer.
"Det er travle dage," siger han.
Vigtigt område
Det er nogle år siden, at han tiltrådte posten som øverste mand for Microsoft Business Solutions.
Siden er han steget i det interne hierarki og refererer i dag direkte til Microsofts topchef, Steve Ballmer.
Det er et tydeligt tegn på, at området er vigtigt for Microsoft. Sikkert er det da også, at salget af professionelle systemer til erhvervslivet stadig er en regulær guldgrube for Microsoft.
Ved udnævnelsen af Kirill Tatarinov var det klare mål da også at udnytte Microsofts solide og mangefacetterede platform af forretningssoftware, til at banke rivalerne, sælge endnu flere systemer til endnu flere kunder og tjene (endnu flere) penge.
Enkle og agile produkter
Det erklærede våben - den nye approach - som alle nye produkter i Dynamics-familien, udvikles efter nu og i fremtiden, er ifølge Kirill Tatarinov ganske klart formuleret:
"Simplicity and agility. Det er noget, som vi lægger mere og mere vægt på på tværs af hele produktporteføljen. Produkterne skal være simple og enkle at anvende. Det er simpelthen the number one feedback, vi får fra vores kunder, og netop målet om at nå en høj enkelthed er et seriøst investerings-område for os, " siger han.
Markedet evolution
"Har det ikke altid været sådan? Har markedet ikke altid efterspurgt brugervenlige, enkle og agile produkter?"
"Ah well. Hm. Det kan du sige. Men vores approach afspejler markedets evolution. Begreberne forandrer sig. Simplicity er ikke det samme i dag, som det var for fem år siden," siger Kirill Tatarinov.
Han peger på, at der hele tiden kommer nye virksomheder og nye mennesker i branchen, som har nye måder at gøre tingene på. Og nye forventninger.
"Og så anvender vi i dag mange forskellige apparater, og folk forventer, at deres forretnings-applikationer kan køre problemfrit på disse maskiner," siger han.
Sådan skal du få fordel af enkle programmer
Kirill Tatarinov peger på, at bestræbelserne på at gennemsmelte Microsofts forretnings-systemer med enkelthed gælder på alle indgange i systemerne.
"De skal være simple, nemme at bruge, intuitive og nemme at implementere, konfigurere og vedligeholde. Og så skal de være lette at finjustere, og det skal være muligt for alle at implementere deres egne, unikke forretningsprocesser, uden at de selv er nødt til at skrive kode," siger han.
Ideerne om enkelthed bygger på ideen om 'consumerization:' At lade udviklingen af avanceret forretningssoftware tage udgangspunkt i de teknologier, der har bidt sig fast i konsummarkedet.
Samme grej som hjemme
Kirill Tatarinov betegner consumerization-bølgen som en trend, som det er vigtigt at holde øje med.
Bølgen har ikke mindst været båret af den store udbredelse af Apples brugervenlige produkter til konsummarkedet.
Det har fået mange brugere til at forvente, at også deres professionelle udstyr er simpelt, nemt at anvende, fleksibelt og brugervenligt - nøjagtigt ligesom det grej, de anvender derhjemme.
Kirill Tatarinov trækker lidt på det, når han skal svare på, om Microsoft er inspireret af Apple i sin produktudvikling af simple produkter.
"Njarh, det er jo noget, som kunderne efterspørger, og vi sigter vel alle efter at møde de samme kunders behov, så derfor følger vi naturligt nok samme spor," siger han.
Det er her, pengene ligger
Enkeltheden er penge værd.
Ifølge Kirill Tatarinov går virksomhederne særdeles meget op i 'return on investment' - altså den samlede gevinst alt medregnet ved en given investering.
I det billede spiller selve licensprisen selvfølgelig en rolle. Men det gør også en række andre faktorer, som virksomhederne betaler penge for, når de køber nye systemer.
"Hvor nemt er det at implementere og konfigurere? Hvor nemt og hurtigt er det at uddanne medarbejderne i anvendelse af systemet? Det er ting, som kunderne går op i," spørger Kirill Tatarinov.
Ifølge ham ser man ikke mindst forskellene i Microsofts helt nye Dynamics AX2012, som selskabet lancerede for ganske kort tid siden. Det kan du læse mere om her.
Microsoft sidder i dag ganske godt på markedet for ERP-systemer til de mindre virksomheder. Det nye system sigter derfor efter de større virksomheder i markedet.
De anvender i dag især store ERP-systemer fra amerikanske Oracle og tyske Sap, der har specialiseret sig i forretningssystemer i den helt store skala.
Pfft, nærmest ubrugelige
Ifølge Kirill Tatarinovs mening er disse store ERP-systemer fra konkurrenterne nærmest ubrugelige.
"Disse systemer er jo nærmest kendte for at være så svære at bruge, at de kun anvendes af få specialister i hver virksomhed, mens resten hurtigt falder tilbage til at sidde med enkle Excel-spreadsheets. De rigtige besparelser for virksomhederne ligger i at få forenkelt disse processer og ikke så meget i licenspriserne," siger han.
Målsætningen er således klar. Og det er selvtilliden sådan set også:
"Microsoft er i dette marked for over tid at blive nummer et inden for både ERP- og CRM-systemer. Vi skal slå alle konkurrenterne, og vi ville ikke være her, hvis ikke vi mente, at vi kunne det. Punktum," siger Kirill Tatarinov.
Læs også:
Disse sager vil få betydning for ERP-kunderne i 2012.
Microsoft: I skal leje vores ERP som cloud-service.