En gruppe af studerende fra Brigham Young University i Utah har sat en ny hastighedsrekord for en elektrisk bil i vægtklassen under 500 kilo. Fartøjet Electric Blue nåede op på en hastighed på 280 kilometer i timen på Bonneville-Speedway-testområdet i den store saltørken i Utah.
Electric Blue er en såkaldt streamliner - et meget langt og tyndt fartøj med et enkelt sæde og beskyttede dæk.
Den kommer aldrig til at køre på en almindelig vej. Fartøjet har en venderadius på 182 meter. En normal bil kan klare sig med 11 meter. Desuden er der kun 2,5 cm frigang mellem karroseri og jorden. Så selv det mindste bump på vejen kan hurtigt sende bilen på slingrekurs.
Brigham Young University fortæller at 130 studerende har arbejdet i syv år på elbilen, som er fremstillet af kulstof-fibre og andre meget lette materialer. Energien kommer fra lithium-jern-fosfat-batterier.
Allerede sidste år blev Electric Blue sendt ud i ørkenen og her nåede tophastigheden op på hele 290 kilometer i timen, men forsøget endte med en ulykke, hvor bilen blev stærkt beskadiget mens føreren slap uskadt. Rekorden blev derfor ikke anerkendt.
Utah Salt Flats Racing Association har fastsat reglerne for at stille op til hastighedsdysten i ørkenen. Bilerne har 3,2 kilometer til at accelerere og kan herfter køre med topfart over 1,6 kilometer, hvorefter de har 3,2 kilometer til at bremse ned.
Indtil nu har det været meget svært at konstruere elbiler i den lette kategori under 500 kilo, fordi bilerne normalt behøver meget tunge batterier. Men de nye batterier har gjort det muligt at få reduceret vægten, så det nu for første gang er lykkes at sende en bil med i den såkaldte E1-klasse.