Computerworld News Service: Apples konkurrenter bør lægge deres kortsigtede tilgange fra sig i kampen mod Cupertino og i stedet udvikle langsigtede strategier.
Det mener analytiker af mobilbranchen Ian Fogg, som vurderer, at for mange af Apples konkurrenter forsøger sig med en "også mig"-tilgang, der imiterer nye produkter fa Apple, i stedet for at fokusere på hvad de kunne gøre for at komme foran Cupertino.
"Apples resultater burde få konkurrenterne til at blive opmærksomme på vigtigheden af strategier, der strækker sig over flere år. Konkurrenterne forsøger konstant at efterligne Apple. Men alt for mange af anvender en også-mig-taktik i stedet for at følge en konsistent og vedholdende langsigtet strategi," påpeger han.
Fogg fremhæver på sin blog, If Connected, eksempelvis Samsung Galaxy S, som "ligner Apples gamle iPhone 3GS fra 2009 og ikke iPhone 4, der blev designet fra bunden af, og som Galaxy S faktisk konkurrerede med, da den kom på markedet."
Han kritiserer også HP for at smide Apotheker på porten under et år efter at have udpeget ham som topchef samt Nokia for at "vakle" i spørgsmålet, om selskabet skulle koncentrere sig om mobilstyresystemet MeeGo eller Windows Phone 7.
Samtidig har Apple været ekstremt produktiv. Selvom iPod'ens dage synes at være talte, så argumenterer Fogg for, at selskabet med succes har erstattet den med iPhonen. Endnu mere væsentligt så har Apple skabt et nyt marked med sin iPad uden at frygte, at det ville kannibalisere salgstallene for Mac.
"Selv hvis iPad'en kannibaliserer computersalget, så har Apple mere at vinde fra salg af iPad end at tabe fra lavere Mac-salgstal. Ikke mange selskaber ville være så klartseende og så villige til at konkurrere med sig selv."
Fogg giver også Apple æren for at have skabt det nuværende marked for mobilt indhold i form af selskabets App Store.
"Før Apple betød mobilt indhold (hovedsageligt) ringetoner og baggrunde og i ny og næ et Java-baseret spil. Nu er det et massivt marked, der er så eftertragtet, at verdens største forhandler af medieindhold, Amazon, har skabt en app-butik og er desuden med Kindle Fire ved at blive producent af tablet-pc'er."
Mange virksomheder befinder sig pludselig i konkurrence med Apple uden at have hverken regnet med det eller aktivt forsøgt på det, i takt med at Apple spreder sig ud på nye områder, argumenterer Fogg.
"Det er langt fra let at konkurrere med Apple. Hvis man vil spille det spil, så er man nødt til at fokusere på den lange bane samtidig med at skabe profit her og nu. Jeg bliver dog mere og mere overbevist om, at det er en udfordring, som intet selskab kan undgå.
Apple er i færd med at opbygge en kolossal portefølje, der forbinder forlagsvirksomhed, film, tv, musik, telefoni, internet, spil, forbruger-elektronik, betaling, fotografi, computere og så videre," påpeger Fogg.
"For nogle år siden ville jeg have rådet visse virksomheder til ikke at konkurrere med Apple og i stedet finde et andet og mindre presset marked. Jeg er ikke længere sikker på, at det er en mulighed for de fleste," lyder Foggs analyse.
Oversat af Thomas Bøndergaard