Læs også: Skat raser over CSC: Vil have alt tjekket igennem
Det bliver det hollandske firma SIG (Software Improvement Group), der minutiøst skal granske koden i det forsinkede opkrævningssystem, debitor-motor, til en kvart milliard kroner. Systemet skulle CSC have leveret til Skat, så det kunne understøtte et nyt motorregisteringssystem her i oktober.
Det fortæller Thomas Fredenslund, der er projektdirektør hos Skat.
Han medgiver, at det ikke er hver dag, Skat lader en leverandørs kode gennemgå af eksterne eksperter. Et faktum, hvis alvor understreges af, at CSC ifølge Thomas Fredenslund faktisk er den første leverandør, som myndigheden gør brug af dette skridt overfor.
"Vi ser meget alvorligt på det. Det er der ingen tvivl om," siger han.
Vil have sandheden
Forsinkelserne af it-systemet betyder, at forsikringsselskaber, bilforhandlere og Skats egne afdelinger tidligst i 2012 kan lette arbejdsbyrden, når køretøjer skal om- eller indregistreres.
Hvad værre er, den seneste CSC-forsinkelse betød, at Skat simpelthen har mistet troen på kvaliteten af det længe ventede opkrævningssystem fra CSC. Og det er her, at de uvildige specialister fra SIG i Holland kommer ind i billedet.
"At vi har valgt at gøre det her hænger sammen med, at vi har fået nogle oplysninger, som viste sig ikke at passe alligevel. Det betyder, at vi havde behov for at gøre noget særligt for at få afdækket det reelle billede af situationen," siger Thomas Fredenslund.
Han fortæller, at kvalitetsvurderingen af CSC's arbejde først og fremmest betyder, at SIG skal gennemgå selve kildekoden til systemet, som CSC nu har overleveret til specialisterne. Men den uvildige tredjepart skal også holde møder med begge parter, som skal afdække detaljer omkring selve styringen af projektet.
"De skal give et billede af, hvordan kvaliteten er af det, som er blevet lavet. Og også et bud på, hvor lang tid det vil tage at få det færdigt," siger Thomas Fredenslund.
Hollænderne fælder dom i november
Det er dermed både kvalitativt input og det rent faktiske grundlag i form af selve koden, der er grundlaget, når hollænderne skal fælde dommen over CSC's arbejde først i november, forklarer Thomas Fredenslund.
De hollandske specialisters dom er ifølge Thomas Fredenslund afgørende for det videre forløb i sagen.
"Indtil videre er vi (af CSC, red.) blevet stillet i udsigt, at der var en god kvalitet i arbejdet, der er blevet lavet, men at man blot er forsinket. Men det er klart, at hvis det her tredjeparts review viser, at kvaliteten er af en ringe karakter, så er det en ny situation," siger Thomas Fredenslund.
Viser undersøgelsen, at CSC har fremstillet et dårligt produkt, så åbner det muligheder for, at Skat kan kræve kontrakten ophævet, pengene tilbage eller noget helt tredje.
"Der er forskellige kontraktuelle muligheder. Der er både nogle juridiske, men også nogle mere forhandlingsprægede muligheder," siger han.
Alt kan ske
Dermed kan udfaldet af undersøgelsen føre til alt fra, at Skat river kontrakten med CSC over - til en mere kommerciel aftale om, hvordan problemerne kan løses med leverandøren.
Hvad Skat vælger, afhænger af undersøgelsen. Men ifølge Thomas Fredenslund holder Skat foreløbig alle muligheder åbne overfor CSC.
"Først i november har vi resultatet af de her undersøgelser. Og så kan vi træffe beslutninger om en ny tidsplan og om, hvilke konsekvenser det skal have," siger Thomas Fredenslund.
Vil gerne have system i drift
Han understreger, at Skat har et stort ønske om, at motorregistreringssystemet kan komme i drift så tidligt som muligt i 2012.
Rent forretningsmæssigt kan det imidlertid ikke blive før i forårsmånederne, fordi forsikringsselskaberne skal have åbnet deres systemer for det nye motorregister.
"De har ønsket, at det tidligst bliver i marts. Derfor håber vi, at undersøgelsen viser, at det har en rimelig god kvalitet, og at vi kan forvente at lancere det til foråret," siger Thomas Fredenslund, der peger på april eller maj som en mulighed.