Norske Komplett købte fornyligt Inwarehouse, og Svenske Dustins svarede igen med at købe den svenske it-leverandør TCM, Take Care Marketing AB. Nu kigger Dustin efter nye opkøbsmuligheder uden for Sveriges grænser.
I et interview med nyhedssitet it24.se fortæller Dustins administrerende direktør om planerne for forhandleren.
»Vi har en vision om at være ledende i Norden i år 2011. Vi skal være tilstede hele Nordeuropa og have en omsætning på 12 milliarder svenske kroner, (9,6 mia. danske kroner),« siger Andreas Ståhl, der er administrerende direktør i Dustin.
I dag omsætter Dustin for omkring tre milliarder svensker kroner, og der skal derfor fart på forretningen for at nå det ambitiøse mål. Direktøren regner med at målet skal nå både gennem organisk vækst og opkøb.
»TCM var vores første egentlig opkøb, men det bliver næppe det sidste,« siger Andreas Ståhl til it24.se.
Han mener, at konsolideringen er godt i gang på det nordiske marked, men det kommer priæmært til at fortsætte udenfor Sverige.
»I Norge er Komplett størst, men der findes ikke rigtigt nogen store aktører udover Komplett. Det er primært aktører med en omsætning i omegnen af 100 til 400 millioner kroner. Samme situation gælder Danmark og Finland, hvor det er henholdsvis Topnordic og Atea, der dominerer markedet,« lyder det fra direktøren.
Ifølge Andreas Ståhl kigger Dustin på alle muligheder for at vækste forretningen. Konkurrenten Komplett gik ind i Danmark i sidste kvartal af 2006, hvor onlineforretningen komplett.dk gik i luften.