Tempest leverede i 2006 for første gang nogensinde et negativt årsregnskab. Satsningen på volume licenser havde givet virksomheden højere omsætning, men til gengæld lavere indtjening. Desuden trimmede distributøren produktsortimentet, så de kun solgte it-sikkerhedsprodukter, hvilket trak indtjeningen yderligere ned.
»Det er simpelthen svært at tjene penge på volume licencer. Den slags vil vi overlade til sådan nogle som Actebis. Derfor skifter vi fokus tilbage på high-end produkter,« siger direktør Jan Braginski.
For at styrke sin position, engagerer Tempest sig nu også i Identity and Access Management (IAM) som nyt fokusområde. I den anledning er de blevet leverandører af Imprivata, der netop leverer leverer produkter indenfor det område.
»Det, vi gør, er at forstærke vores strategi. Vi er stadigvæk en kanalvirksomhed og vi vil stadig fungere som forhandlernes eksterne it-sikkerhedspartner,« fortæller Jan Braginski.
Han lægger i øvrigt vægt på, at virksomheden er i god form. Med koncernen Nocom bag sig har Tempest frihed og luft til at gennemføre den proces, de er i gang med.
Årsregnskabet for 2006 lover da også, at skuden vender i 2007. Jan Braginski fortæller, at målet stadig er at nå grønne tal i 2007, men at han ikke må udtale sig om, hvordan det ser ud indtil nu.
Moderselskabet Nocoms halvårsrapport ser da også godt ud. Virksomheden kan fremvise en omsætning på 300 millioner og et resultat på 19 millioner kroner for det første halvår, hvilket stort set står uændret i forhold til året før.