Onlineforhandleren Salgsbutikken har fået sit E-mærke tilbage efter tekniske problemer med webshoppen i maj, fik E-handelsfonden til at smide forhandleren ud og straffe med bøder. Fra E-handelsfondens side var det et krav, at kunden både kunne se og rette i sine data inden købet blev gennemført.
Men det var ikke teknisk muligt i Salgsbutikkens webshop at finde en løsning, der tilfredsstillede E-handelsfondens krav, og det var ikke ligetil at løse problemet, siger indehaver Thomas Schaltz. Nu har Salgsbutikken brugt næsten 50.000 kroner inklusive egne arbejdstider på et nyt system på plads og siden 12. september har Salgsbutikken igen kunne vise det blå E-mærke frem for kunder og besøgende på hjemmesiden.
Da Salgsbutikken i maj måned mistede salgsbutikken, spurgte crn.dk læserne, om der var for meget bureaukrati i E-handelsfondens regler. Dengang mente over to tredjedele, 69 procent af de læsere der svarede, at der var for meget bureaukrati i E-handelsfondens regler. Kun 48 personer svarere på undersøgelsen, og selvom man ikke kan være sikker på, i hvor høj grad tallet afspejler holdningen hos alle læsere, kan det give et løst fingerpeg op, hvad læserne mener om e-mærkereglerne.
Selv siger Thomas Schaltz, at han er indstillet på at følge reglerne, hvis han vil have E-mærket til sin webbutik.
»E-handelsfonden efterlever jo bare E-handelsloven, og så var jeg bare uheldig stillet, at jeg havde købt et produkt, der ikke kunne opdateres,« siger Thomas Schaltz.