Efter godt ti års arbejde med at udvikle og sælge et online-booking og -administrationssystem til skønhedsklinikker, frisører og detailhandlen er der nu ved at være fart i CBITs ambitioner om at ekspandere til at være landsdækkende og brede sig endnu længere ud i verden.
CBIT er en it-forhandler på Frederiksberg, der traditionelt har leveret hardware og service til erhvervskunder, med deres online-ERP som en sideforretning. Nu overhaler det egenudviklede booking- og ERP-system resten af forretningen, og giver forhandleren tanker om, hvordan det webbaserede software kan komme længere ud i verden.
»Nu er de to dele af forretningen 50/50 med kraftig vækst i vores bookingsystemer, så det ville ikke gøre noget, hvis der var en aggressiv forhandler i Jylland. Vi skal ud over stepperne med en aggressiv vækst, hvor vi skal ind i andre brancher, også internationalt, men det kræver, at vi har de rette partnere, der skal gå helhjertet ind i det« siger direktør Morten Weber.
Han stiftede CBIT sammen med tre kolleger tilbage i 1990, og i starten var det meget sværere at sælge det webbaserede ERP-system, end det er i dag. Ved nytår forlod den ene stifter, Peter Carstensen forladt firmaet og Morten Weber er blevet ene om direktørposten.
»I takt med at vores fokus har ændret sig fra konsulentopgaver til softwareudvikling er Peter Carstensen købt ud af CBIT,« forklarer Morten Weber.
Sidste år skabte de nu 14 ansatte i CBIT et overskud på 414.000 kroner og i dag er der omkring 500 kunder på ERP-systemet, især i Danmark, men også nogle i Norge og Sverige.
»Da jeg startede med at sælge, havde forretningerne ikke internet installeret, og det var svært at sælge noget til dem, men nu stiger interessen for bookingsystemet. Det er ligesom homebanking-bølgen, hvor alle vil have det,« siger Morten Weber.