Microsoft skruer på for Xbox-distributionen og tager Actebis ind som ny distributør, samtidig med at Microsoft vil levere direkte til nogle spillere.
»Vi er kommet til et punkt, hvor vi skal justere distributionen. Da vi kun havde Boston var det et spørgsmål om, at vi fik styr på vores kernepublikum. Nu er Xbox gennem den første del af sin livscyklus, og vi er kommet til det tidspunkt, hvor det er vigtigt for os, at tilgangen til Xbox er så bred som muligt,« siger Claus Due, der er landechef for Microsoft Retail.
Han nævner, at Microsoft blandt andet har ambitioner om at komme ud i supermarkedskæderne. En øvelse han håber, at Actebis kan hjælpe til med.
Samtidig afviser Claus Due, at der er tale om en desavouering af Boston Distribution, at Actebis nu også får Xbox-agenturet.
»Jeg regner ikke med, at Xbox kommer til at fylde mindre i Bostons forretning fremover end den gør nu. Det er meningen, at Actebis skal hjælpe os til at blive stærkere. Actebis distribuerer i forvejen en række af vores produkter, og de har den bredde vi har brug for,« siger Claus Due.
Hos Actebis er den nordiske direktør Torben Qvist naturligvis begejstret for det nye agentur.
»Vi har en bred forhandlerskare, som jeg er overbevist om har en stor interesse i at kunne trække på Xbox-produkter. Samtidig har vi en omfattende dækning af de store retailkunder, der har en interesse i at kunne trække flere varer på den samme faktura,« siger Torben Qvist.
Torben Qvist glæder sig især over, at kontrakten med Microsoft er nordisk, sådan at Actebis også kan sælge Xbox til norske og svenske kunder.
Microsoft har også valgt at afprøve direkte levering til udvalgte kunder.
»Vi evaluerer, om det er optimalt, at levere direkte på en række kunder,« siger Claus Due.
Torben Qvist vil ikke kommentere Microsoft direktestrategi, men siger:
»Jeg er sikker på, at vi kan tilbyde Microsoft en lige så gunstig ordning, som er økonomisk rentabel,« siger Torben Qvist