Artikel top billede

GRØN IT:: Sælgersnak eller realiteter

Pyntegrønt eller stedsegrønt? Grøn it bliver stigende omfang brugt som salgsargument overfor erhvervskunder og forbrugere.

De brede markedsføringssmil, der taler meget og længe om »det grønne« risikerer at gøre både kunder, forbrugere og den brede offentlighed sneblinde for de langsigtede gevinster ved grøn it.


Sådan lyder bekymringen blandt reklamefolk, brancheinsidere og de myndigheder, som fra hvert deres udgangspunkt iagttager syndfloden af grønne budskaber fra it-virksomhederne.


Der går næsten ikke en dag, uden at en producent eller forhandler i it-branchen fortæller kunder eller offentlighed om et produkt eller en løsning, der på den ene eller anden måde er til gavn for klimaet eller miljøet i al almindelighed. En lind strøm af kundebreve og pressemeddelelser lover bogstaveligt talt guld og grønne skove i form af sparede CO2-udledninger som gevinsten ved netop dette produkt eller denne løsning.


Det mest populære salgsargument er sparet strømforbrug, men også længere produktlevetid og generelle effektiviseringer indgår i arsenalet af argumenter, som kunderne præsenteres for.


En af de reklamefolk, der er skeptisk over for it-branchens brug af grøn it i sin markedsføringi er direktør i reklamebureauet Mensch, Frederik Preisler. Han sammenligner den voldsomme fokus på grøn it med H.C. Andersen-eventyret om »Kejserens Nye Klæder«.


»Da man for syv-otte år siden begyndte at tale om grønne regnskaber, blev det hurtigt et buzzword, hvor mange sad med en fornemmelse af, at det var pinligt at indrømme, at man ikke vidste hvad egentlige var, der blev talt om. Den gang var holdningen, at det der med grønne regnskaber var lidt besværligt, og derfor var det noget, man betalte nogen andre for at tage sige af. I dag lider budskaberne om grøn it lider af det samme problem,« siger Frederik Preisler.


»I bedste fald decimerer man grøn it til at være ligegyldigt, og i værste fald til at være et ren markedsføringsstunt, og så kommer det aldrig til at indgå i kunders og leverandører overordnede strategiske planlægning. Nu er man så i en fase, hvor blandt andet ministeren på området bliver kritiseret for manglende handling, men i virkeligheden tror jeg, han er mindst ligeså forvirret som almindelige mennesker. Så hvis it-branchen mener noget med grøn it, er mit råd at vriste det ud af hænderne på sælgerne og i stedet gøre det til en del af den samlede forretningsprofil,« siger Frederik Preisler.

For meget salgssnak
Sofwareproducenten Citrix er en af de it-spillere, som profilerer sig på at levere grønne løsninger. men alligevel nikker landechef Erik Pedersen genkendende til Frederik Preislers advarsler mod at sovse grøn it ind i salgssnak.


»Der er mange leverandører, der bruger grøn it, som et marketing-gimmick, og der er for meget salgssnak i forhold til, hvad de enkelte kunder reelt gennemfører. Personligt tror jeg mere på økonomien som den drivkraft, der er i markedet i øjeblikket. Det er i hvert fald de argumenter, vi lægger vægt på, når vi sælger virtualisering,« siger Erik Pedersen.


»Vi har i Citrix gjort meget ud af grøn teknologi, men jeg kører selv rundt i en stor Honda, hvor jeg burde købe mig en cykel, Det er mig som individ, der skal tage et ansvar. Selvfølgelig har vi producenter en rolle at spille. Vi skal redde verden, og alt det der, men kunderne er benhårdt fokuserede på omkostninger,« siger Erik Pedersen.


Også myndighederne er opmærksomme på, at miljøbudskaberne taber saft og kraft, når alle pludselig hopper på den grønne vogn. I Energistyrelsen er chefkonsulent Peter Bach en af de centrale personer bag myndighedernes indsats for at gøre forbrugerne og virksomheder mere energi- og miljøbevidste i deres valg at it.


Han anbefaler øget brug af nøgletal for energiforbrug, mærkningsordninger samt energi- og miljøkrav til produkter som vejen frem.
»Der er i dag en række frivillige mærkningsordninger om blandt andet energieffektivitet, som branchen kan deltage i og på den måde bruge i deres markedsføring. Det kan føre til en konkretisering af en grøn profil for it-branchen,« siger Peter Bach.


»Det, der driver udviklingen er en kombination af ønsket om salg og kundernes efterspørgsel. Der er et stort behov hos virksomhederne for få vejledning. Grøn it er jo mere end bare at udskifte sin pc, fordi man følger den teknologiske udvikling. Jo mere konkrete leverandørerne kan blive i forhold til grønne parametre, jo bedre. Jo mere generelt man taler, jo sværere er det at gennemskue for forbrugere og kunder,« siger Peter Bach.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Send dine legacysystemer på pension og invitér standardløsninger indenfor

Legacysystemer er rygraden i mange organisationers it-infrastruktur, men før eller siden er det tid til at sige farvel og skifte til en eller flere standardløsninger. Vi udforsker scenarier og muligheder, der gør det muligt at rykke videre. Hvad er businesscasen? Hvilke krav stiller skiftet til din forretning og jeres processer? Hvordan

08. oktober 2024 | Læs mere


Dynamics 365 & Business Central - AI og branchemoduler

Udforsk, hvordan du kommer godt i gang med Business Central, får hjælp til at tilpasse platformen til dine behov og får mest ud af din ERP-løsning med begrænsede ressourcer.

23. oktober 2024 | Læs mere


Årets CISO 2024

Vær med når Computerworld, Dansk Erhverv og Rådet for Digital Sikkerhed tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu, og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

24. oktober 2024 | Læs mere