Webshops skubber kunden væk

Onlinesalg skaber større afstand mellem forhandler og kunder og lægger gift for en bredere dialog.

En onlineshop kan ikke erstatte dialogen med kunderne, hvis man vil sælger mere end billig hardware. To østjyske B2B-forhandlere vil begge hellere sælge løsninger og services, og de ser en webshop som en barriere for at komme i dybere dialog med kunderne og vil hellere sælge ind til mere udfordrende produkter som kan uddybe kundeforholdet.

Hos Randersvirksomheden Proinfo udgør hardwaresalget kun 15 procent af den samlede omsætning og salgsdirektør Torsten Schlägelberger vil hellere styrke dialogen med kunden for at kunne sælge Proinfos strategiske produkter som outsourcing, C5 og CRM.

»En webshop er ikke strategisk vigtig, og vi går aldrig ud for kun at sælge vores webshopkoncept, « siger Torsten Schlägelberger.

»Vi skal have den seriøse dialog først. Hvis vi ikke er tæt på en kunde, vil vi gerne tale os ind på vedkommende, hvorefter vi kan præsentere webshoppen, hvis den er relevant,« siger han.

Heller ikke hos århusianske ED-Data betyder webshoppen særlig meget. Den otte mand store virksomhed underspiller bevidst deres webshop overfor kunderne i sådan en grad, at flere kunder ifølge medejer Rasmus Flindt ikke kender til shoppen eksistens. I stedet køber kunderne troligt varer via mail eller telefon.

Det er Rasmus Flindt godt tilfreds med. Står det til ham, skal kunderne ikke nødvendigvis kende til den digitale butik i cyberspace, men blive ved med at handle på den gammeldags facon.

»Flere af vores eksisterende kunder kender ikke til webshoppen, for vi vil ikke pådutte dem at bruge den,« siger Rasmus Flind.

Læs hele artiklen i det trykte CRN, der udkom onsdag.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere