En onlineshop kan ikke erstatte dialogen med kunderne, hvis man vil sælger mere end billig hardware. To østjyske B2B-forhandlere vil begge hellere sælge løsninger og services, og de ser en webshop som en barriere for at komme i dybere dialog med kunderne og vil hellere sælge ind til mere udfordrende produkter som kan uddybe kundeforholdet.
Hos Randersvirksomheden Proinfo udgør hardwaresalget kun 15 procent af den samlede omsætning og salgsdirektør Torsten Schlägelberger vil hellere styrke dialogen med kunden for at kunne sælge Proinfos strategiske produkter som outsourcing, C5 og CRM.
»En webshop er ikke strategisk vigtig, og vi går aldrig ud for kun at sælge vores webshopkoncept, « siger Torsten Schlägelberger.
»Vi skal have den seriøse dialog først. Hvis vi ikke er tæt på en kunde, vil vi gerne tale os ind på vedkommende, hvorefter vi kan præsentere webshoppen, hvis den er relevant,« siger han.
Heller ikke hos århusianske ED-Data betyder webshoppen særlig meget. Den otte mand store virksomhed underspiller bevidst deres webshop overfor kunderne i sådan en grad, at flere kunder ifølge medejer Rasmus Flindt ikke kender til shoppen eksistens. I stedet køber kunderne troligt varer via mail eller telefon.
Det er Rasmus Flindt godt tilfreds med. Står det til ham, skal kunderne ikke nødvendigvis kende til den digitale butik i cyberspace, men blive ved med at handle på den gammeldags facon.
»Flere af vores eksisterende kunder kender ikke til webshoppen, for vi vil ikke pådutte dem at bruge den,« siger Rasmus Flind.
Læs hele artiklen i det trykte CRN, der udkom onsdag.