»På et forholdsvis nyt marked som produkter til bredbåndtelefoni er det afgørende med en producent, som kender telefonimarkedet indgående. Det gør vi, og dét tror jeg, at mange forhandlere og brugere vil betragte som et klart plus,« siger Laust Andrés, country manager for Doro i Danmark.
De første IP-telefon-produkter fra Doro lanceres til december. I første omgang bliver der tale om blandt andet en switch-boks og en IP-telefon med USB-stik. Det betyder, at telefonen kan kobles til den bærbare computer og anvendes i stedet for et headset. Endvidere lancerer Doro også en traditionel IP-telefon, der kan sættes direkte i internet-stikket.
»Der er nok ingen tvivl om, at virksomheder har det største økonomiske incitament til at benytte IP-telefoni, men i takt med, at markedet bliver modnet, forventer vi, at flere og flere private brugere skifter til bredbåndstelefoni,« siger Laust Andrés.
»Selv om markedet på nuværende tidspunkt må betegnes som meget småt, er der ingen tvivl om, at potentialet er enormt. Om 10 år vil alle benytte IP-telefoni,« føjer han til.
Målet er at erobre 20 til 25 procent af markedet for IP-telefoner i Danmark. Her bliver en af udfordringerne, ifølge Laust Andrés, at opdyrke en ny forhandlerkanal.
»Vi har valgt en tostrenget strategi i forhold til forhandlerleddet. Dels arbejder vi på, at udbyderne af bredbåndstelefoni skal sælge vores IP-telefoner i en samlet pakkeløsning med trafik og hardware. Og dels forsøger vi at få foden inden for hos traditionelle IT-hardwareforhandlere,« siger han.