For få dage siden den 17. december sendte HP's topchef John Thomson en mail til koncernens partnere, skriver amerikanske CRN.
"Som følge af spørgsmål, som IBM's kunder måtte have i kølvandet på salget, er det sandsynligt at de snart vil lede efter alternative leverandører af deres pc'er (og måske også Intel server produkter)," lyder det i mailen.
Der er ifølge Thomson grund til at tro, IBM-kunderne vil bekymre sig om den fortsatte produktudvikling hos Lenovo, den globale support og forsyningsproblemer samt servicen generelt i tiden efter Lenovos opkøb.
Thomson opfordrer HP-partnerne til at profitere på usikkerheden blandt IBM's kunder.
"I har en unik mulighed for at positionere HP til disse kunder som det bedste alternativ. Vi er meget snart på vej med aggressiv markedsføring samt med initiativer, kampagner og værktøjer, der kan lette leverandørskiftet - til brug for partnere og slutkunder," skriver han.
Mailen byder ifølge amerikanske CRN ikke på oplysninger om konkrete HP-initiativer, men en HP talsmand udtaler, at initiativerne sandsynligvis vil starte næste måned og indeholde rabatter, der skal gøre HP konkurrencedygtig i forhold til IBM.