Med en totalvækst på knap 8 procent lander markedet for it-service på mere end 22.5 mia kroner. Men det har kun været outsourcing, der er vokset. Alle andre områder, som IT konsulenter, system integration, udvikling af applikationer, support og uddannelse, er faldet.
Outsourcing udgør i dag 40 procent af det samlede servicemarked i Danmark, og andelen øges stadig.
»Den store interesse for outsourcing viser, at kunderne erkender, at leverandørerne kan drive IT mere effektivt end de selv kan,« siger senioranalytiker Mette Ahorlu fra IDC.
IDCs analyse viser, at outsourcing især vokser blandt virksomheder, der allerede har erfaring med outsourcing.
Men ser man uden for outsourcing markedet, så er servicesmarkedet presset. De projektrelaterede services er faldet med 1 procent og de supportrelaterede tjenester er faldet med mere end 2 procent i 2004.
Det hårde pres i markedet rammer ifølge IDC leverandørerne hårdt. For nogle år siden bevægede leverandørerne sig fra hardware til servicemarkedet på grund af lav margin, men den lave margin rammer altså nu også servicemarkedet. Det gør den fordi konkurrencen er skarp og serviceprodukterne bliver standardiserede hyldevarer. Dermed bliver det sværere og sværere for leverandørerne at profilere sig i markedet.