Ingen Buzz om Googles sociale netværk

Googles støre søgemaskinedominans er ingen garanti for succes for det sociale netværkstjeneste Buzz. Efter meget opstartsinteresse er hypen blevet flad.

Kan man overhovedet forestille sig en bedre og mere lovende markedsføringsplatform for en ny Google-tjeneste end Gmail?

At inkludere den nye sociale netværkstjeneste Buzz som en ny og spædende feature, som alle millioner af Gmail-brugere i verden med eet har adgang til, skulle ifølge de fleste udregninger kunne give et rimeligt godt afsæt for Buzz.

Men alligevel Buzz har ikke fået meget ”buzz”. Faktisk har der efter de indledende negative historier om Googles privacy-problemer med Buzz været forbløffende stille om tjenesten.

Nu kan det amerikanske reklame-netværk Chitika fortælle, at den målbare interesse for Buzz er faldet til stort set ingenting.

Både hvad gælder generelle netsøgninger og målt på søgeaktvitet på tværs at Chitika-netværkets 80.000 sites er Buzz i dag i bund.

Det startede ellers godt for Google Buzz, da den nye konkurrent til Facebook og Twitter blev lanceret i begyndelsen af februar. På Chitika-netværket kunne man registrere 1500 søgninger på ”Google Buzz” på selve lanceringsdagen den 9. februar – cirka 15 gange så meget som antallet af søgninger på Twitter.

Antallet af søgninger faldt derefter hurtigt – og stejlt. Allerede den 15. februar var antallet af søgninger efter Buzz faldet til under ti om dagen og siden den 26 februar har søgeinteressen på Chitika-netværket ligget på een enkelt sølle søgning om dagen.

Til sammenligning har Twitter holdt en stabil interesse ved lige, hvilket afstedkom et gennemsnit på 84 søgninger om dagen.Googles egen Trend-sammeling viser samme billede: Twitter er hot, Buzz er not.

Google er tavs

Naturligvis siger søgeinteressen ikke noget konkret om, hvor mange, der rent faktisk bruger Buzz.

Kan det tænkes, at Googles Twitter-pendant langsomt vil krybe ind i Gmailbrugernes bevidsthed og blive taget i brug af flere og flere uden at det generer noget ”buzz”, der kan måles på søge-statistikkerne?

Google selv fortæller ikke noget om tallene. Meldingen fra selskabet lyder: ”Vi kommenterer ikke på tal.” Selskabet har dog tidligere sagt, at det gerne lancerer nye tjenester som prøveballon, hvis succes ikke er afgørende. 

Forskellen på Buzz og Twitter er primært, at det er muligt at skrive mere end 140 tegn i Buzz. Google forsøger desuden at kæde alle sine tjenester sammen, så man kan eksempelvis vise Picasa-billeder og Google Reader-elementer i sin nyhedsstrøm. Men måske mangler Buzz stadig en killer-applikation, der både kan interessere tech-vante brugere og hr. og fru Jensen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere