Ifølge Jeff Pulver vil Open source software generelt vinde indpas sammen med de mange IP-telefoni-løsninger, som installeres ude i virksomhederne.
Open source software udviklet til VoIP PBX er langt fremme, siger han til techweb online. Han peger på, at der idag foreligger en ren softwareløsning ved navn Asterisk PBX, der kan håndtere IP-telefoni i tre forskellige VoIP protokoller og som kan køre på en pc.
"Open source vil helt klart blive ved med at vinde terræn, og vi vil mærke effekten på markedet for IP-telefoni inden for de næste 12 til 18 måneder," siger Jeff Pulver.
Både IP-telefoni løsninger og Linux er i forvejen spået en stor fremtid hver for sig.
IP-telefoni har analytikerne enorme forventninger til. Alene i år er salget af IP-telefoner vokset med 43 procent fra 4,6 millioner til 6,6 millioner enheder, hvilket ifølge analysehuset In-Stat vidner om, at salg af hele VoIP løsninger er godt på vej til at boome.
IDC forventer ligeledes en stor vækst inden for brug af open source, hvilket ifølge analysehuset vil udmønte sig i et kæmpe globalt Linux-marked (inklusive software og services) i 2008 til en værdi af 200 milliarder kroner.
Ifølge IDC i Danmark er det netop fordi Linux er ved at blive mainstream, at der vil opstå krav hos kunderne om at få Linux på IP-telefoniløsningerne
"Vi vil klart se mere Linux på VoIP, det er nøjagtig som vi ser Linux vinde indpas på en række andre felter, " siger Karsten Fogh Ho-Lang, IDC.
Han ser selv fordele i en Linuxbaseret PBX, der kan køre på en hvilken som helst server eller pc'er.
"Så kan kunden måske spare et Cisco-hardwareprodukt. Dog må man ikke glemme, at virksomhedskunderne ikke henter deres primære besparelser ved valg af hardware og software," påpeger Karsten Fogh Ho-Lang.