I 1971 begyndte Brother at sælge matrixprintere. Allerede tre år før - i oktober 1968 - etablerede selskabet sig i Danmark. I dag sidder Brother på en pæn del af det danske marked for All-in-one-printere til SMB-markedet
»Men vi startede med at sælge skrivemaskiner,« fortæller Niels Clausen, der kun er den tredje direktør Brother har haft i Danmark på de 40 år. Den første var i øvrigt hans far.
Brother, der for 100 år siden i Japan startede med at sælge en symaskine, der kunne reparere stråhatte, er i dag en global printerfabrikant, selv om symaskinerne stadig er en del af baggagen.
»Det er dog printerne, der i dag står for størstedelen af vores salg,« fortæller Niels Clausen.
Brother er i dag - alt efter, hvordan man måler printermarkedet - den næststørste printerproducent på markedet. Det er især på SMB-markedet, at den japanske producent har sin styrke.
Det skyldes blandt andet, at Brother har sine historiske rødder inden for skrivemaskiner. Via skrivemaskiner er Brother kommet bredt ud både hos kontorforhandlere og it-forhandlere. Også fordi Brother gennem årerne har været meget store på telefax, hvor selskabet i dag er den største leverandør på det danske marked. Et marked, der dog er meget vigende.
I dag ligger Brothers største salg på All-in-one-printere - hvoraf en del i dag faktisk leveres med fax.
Men selv om fax i dag på grund af fasttelefoniens tilbagegang er på retræte, er det dog et marked, som Brother fortsat holder fast i. Ligesom selskabet også stadig sælger skrivemaskiner til det danske marked.
»Jeg tror stadigvæk, at vi sælger 150 skrivemaskiner om måneden. Det er det eneste forretningsområde vi har, hvor det er ok at budgettere med en tilbagegang. Alligevel overrasker vi positivt hvert år på det forretningsområde,« fortæller Niels Clausen.