Den danske børsnoterede ERP-virksomhed Maconomy, der traditionelt selv har varetaget eget salg, har i år gennemført en ny kanal-strategi.
Firmaet er således i løbet af 2004 kommet ind i varmen hos IBM, har opbygget en salgskanal i Tyskland og fået forhandlere i Sverige.
Maconomy er ifølge firmaets kommunikationschef Anette Galskjøt altid interesseret i nye, spændende partnere, og da Maconomy i forvejen har en god kunde i PriceWaterhouseCoopers, som ved meget om Maconomys timeregistreringssystem, er revisionsfirmaet interessant som partnerpotentiale.
»Vi har en god relation til PwC og vi er kontinuerligt i dialog med dem,«siger Anette Galskjøt.
PwCs partner Leif Christensen mener da også, at en partneraftale mellem de to firmaer ville stemme godt overens med den satsning, som PwCs afdeling »Advisory« i øjeblikket gør på salg af konsulentydelser inden for ERP.
PwC, der beholdt sine konsulenter inden for Navision og Axapta ved salget af PwC Consulting til IBM i 2002, er nemlig netop ved at gennemføre en udvidelse af konsulentafdelingen med folk, der har kompetence inden for SSA's økonomisystemer til industrien.
Revisorfirmaet står dog i en konflikt i forhold til revisorlovgivningen i Danmark, oplyser parterne. Ifølge loven kan et revisionsfirma ikke have sammenfaldende økonomiske interesser med en klient, og Maconomy er tilfældigvis ikke blot softwareleverandør til PwC, men også en revisionsklient.
»Vi kunne godt forestille os et nærmere partnerskab med Maconomy også på området for salg af konsulentydelser til Maconomy kunder, og skulle der komme en henvendelse fra en Maconomy kunde med ønske om assistance vil vi sige ja. Vi kan bare ikke lave officielle aftaler med Maconomy lige nu, da vi kan komme på kant med revisorlovgivningen,« siger Leif Christensen.
PwC's interesse er der imidlertid, og man følger spændt gennemførelsen af Maconomys ny partnerstrategi, oplyser Leif Christensen.