Norske forhandlere vender tommelen nedad for Apple som samarbejdspartner i en undersøgelse blandt CRN’s norske modstykke, forhandlerbladet Itbransjen. I en spørgerundersøgelse bedømmer de norske forhandlere Apple til at være den værste producent på de vigtigste måleområder set med forhandlerøjne og bundskraber på i alt fire ud af 11 områder. Det får Itbransjen til at erklære Apple for ”kanalens mindst forhandlervenlige producent”.
Også i Danmark lider Apple under et dårligt forhandleromdømme. I CRN’s imageundersøgelse blev Apple sidste år placeret på en 28. plads. Et lille ryk opad i forhandlernes anseelse, hvor de året før havde været på en 30. plads. Stadig ligger Apple dog i den tunge ende af skalaen.
Når de danske forhandlerne trods alt vælger at sælge Apples produkter, er det, fordi de er så nemme at sælge, vurder direktør for B2B-forhandleren IC Gruppen i Brøndby, der i efteråret 2009 blev Applepartner.
»Apples produkter sælger sig selv mere end en traditionel pc. Selvom avancen er forsvindende er det ikke afgørende, at vi kun tjener en, to eller tre procent på det, vi leverer, for vi lever af konsulentydelserne,« siger Henrik Stig.
Kritiske norske forhandlere
Den mest sviende bedømmelse gav de norske forhandlere på området service og support, der vurderede at netop dette område var det vigtigste område at være dygtig til, når det gjaldt om at være en god samarbejdspartner. Her bedømte forhandlerne Apple til at være den værste, mens IBM var den bedste leverandør. På det næstvigtigste område, leveringssikkerhed og –præcision, var Apple igen værst hvor forhandlerne mente, at Apples evner til at levere Iphones hurtigt eller blot til aftalt tid, er dårligere end på noget område, som Itbransjen spurgte om. Her klarede Adobe sig bedst af alle producenter.
På endnu to områder, klarer Apple i Norge sig så dårligt, at de er henvist til sidstepladsen. Når det gælder muligheden for at tjene penge på produkterne, må Apple igen se sig på en bundplacering i bedømmelsen, hvor Lexmark er den, der leverer et produkt, forhandlerne bedst kan tjene penge på at sælge. Ligesådan mener de norske Iphoneforhandlerne, at Apples udvalg af produkter er det smalleste i forhold til andre mobilproducenter.